Dommerkontakt
Dommerkontakten er bindeleddet mellom dommer og klubb, samt mellom klubb og region.
Her finner du all informasjon du trenger i rollen, samt nyttig informasjon som kan deles med dommerne og dommerutviklerne i egen klubb.
Vi oppfordrer klubber med mange dommere til å ha et dommerkontakt-team. Rekrutter gjerne erfarne dommere eller personer som er gode på organisering.
Nedenfor har vi listet opp oppgavene det er viktig at du som dommerkontakt gjør i samarbeid med klubb og dommerne dine.
Spillere er alle avhengige av et lag med et sunt og godt miljø for at de som enkeltspillere skal trives, fungere og utvikle seg over tid. Dette er det viktig at du som dommerkontakt også skaper for klubbens dommere. Dommere som trives i en klubb, som opplever tilhørighet og utvikling, vil gjerne fortsette lenger enn de som føler seg «alene» og overlatt til seg selv. Er dere få dommere i din klubb, ta gjerne kontakt med naboklubbens dommerkontakt, og se om dere kan finne på miljøskapende tiltak sammen.
Vi har laget noen presentasjoner som kan holdes for dommere/dommerutviklere i egen klubb. Det er en blanding av fag og nyttig info.
- Informasjonsmøte (PowerPoint-presentasjon)
- Velkommen som dommer (Word)
- Elektronisk regelprøve for alle kvotedommere blir sendt ut i september hvert år. Dette er en fin mulighet til å samle dommerne og diskutere regler
Forslag til sosiale aktiviteter som kan gjøres:
- Pizzakveld
- Gjennomgang av regelprøver/regelquizer sammen
- Padeltennis-turnering
- Bowling-turnering
- Se på kamper sammen i hall eller på skjerm i klubbhuset (f.eks. egne lag i klubben eller REMA 1000-ligaen)
- Se på kamper som egne dommere skal dømme, og eventuelt gi oppgaver de andre dommerne skal løse, diskutere situasjoner o.l.
- Reise samlet med dommerne på cup
Hvor finner dommerne kampene sine?
Dommere vil til enhver tid ha tilgang til sine kamper via TurneringsAdmin (TA), samt i appen MinHåndball. I appen finner du informasjonen lett tilgjengelig, i tillegg til at den gir tilgang til veibeskrivelse til hallen. Vær oppmerksom på at dommerne må være innlogget i sin profil for å få opp dommeroppdragene.
Vi anbefaler også at man skrur på varsler i appen, samt knytter appen med kalenderen på mobilen. Da får man beskjed hver gang man får kamper, og man får en oversikt over kampene sine i telefonkalenderen, sammen med andre avtaler man har. Dette gjør planleggingen mye enklere!
Hvor finner dommerkontakten kampoversikt?
De som har funksjonen Dommerkontakt, vil kunne se og administrere klubbens dommere i TA. Listen over klubbens dommerne finner en ved å klikke "Dommere" i venstremarg, og velge "Mine Dommere". Se brukerveiledning her.
Det er viktig at dommere lærer seg å sjekke sin dommerdagbok og gi beskjed i god tid om de ikke kan dømme.
Dersom dine dommere ikke kan dømme oppsatte kamper, er det dommerens ansvar å skaffe erstatter med hjelp av dommerkontakt.
Søknad om fritak sendes inn via TA.
Dommerutdanningen i Norge har 5 nivåer.
- NHF Klubbdommer (4-er-håndball)
- Dommer barnehåndball
- Dommer 1
- Dommer 2
- Dommer 3
Klikk her for å komme til kalenderen for dommerutdanning.
NHF Klubbdommer
Klubbdommerutdanningen gir unge deltakere muligheten til å dømme kamper i 4-er-håndball (6-8 år), og er perfekt for de som ønsker å begynne sin dommerkarriere på et lokalt nivå. Klubbdommerutdanningen er et viktig tiltak som starter når man fyller 13 år, og er en flott inngangsport for å senere bli dommer på regionalt eller nasjonalt nivå. Utdanningen kan enkelt gjennomføres direkte i klubben, hvor en ressursperson veileder deltakerne gjennom både teoretiske og praktiske deler av utdanningen.
Dommer barnehåndball-kurs
Dommerne som har dommer barnehåndballkurs, kan kun dømme barnekamper til og med 11 år, enten i egen hall eller hos en nærliggende klubb. Dette er det klubb som administrerer. Man må ha fylt 14 år for å delta på kurs. For å søke om å arrangere kurs, klikk på søknadsskjemaet under:
Søknadsskjema for Dommer Barnehåndball
Dommer 1-kurs
Region Øst setter opp disse kursene. Det arrangeres 4 kurs på høsten og 12 kurs på våren. All informasjon vedr. sesongens dommerkurs sendes til klubbens dommerkontakt på epost.
Dette er det som kan vurderes og kartlegges før dommerne blir påmeldt Dommer 1:
- Er dommerne motiverte til å utforske dommerrollen videre?
- Hva ser de for seg av tidsbruk på dommerrollen kommende sesong?
- Forstår de hva det betyr å stå på en dommerkvote?
- Er de gamle nok til å stå på dommerkvoten?
Dommer 2-kurs
Det arrangeres 2 kurs på høsten og 2 på våren. Denne utdanningen er basert på samarbeid i dommerpar og er for de som ønsker å dømme fra 15 år og oppover. Påmelding til disse kursene finnes i vår kurskalender.
Dommer 3-kurs
Dette kurset arrangeres av NHF Sentralt og dommerne blir invitert til å ta kurset.
Dommerutvikler Barnehåndball
Dette kurset er for de som ønsker å jobbe med dommere som har tatt kurset Dommer Barnehåndball og dømmer kamper i egen hall. Kurset arrangeres i forbindelse med Temaserien 12 år. For mer informasjon klikk her.
Dommerutvikler 1
Dette kurset er for de som ønsker å jobbe med dommere som har tatt kurset Dommer 1. Etter gjennomført kurs kan de jobbe som dommerutvikler for regionen eller fortsette å følge opp dommere i egen klubb. Kurset arrangeres i forbindelse med Temaserien 13 år. For mer informasjon klikk her.
Dommerutvikler 2
Dette kurset er for de som ønsker å utvikle dommere som dømmer fra J/G 15 år. Kurset gjennomføres i forbindelse med Bringserien. For mer informasjon klikk her.
Dommerutvikler 3
Dette kurset arrangeres av NHF Sentralt og dommerutviklerne blir invitert til å ta kurset. For mer informasjon klikk her.
Klikk her for å komme til kalenderen for dommerutdanning.
Viktige datoer:
01. april:
Dommerpåmeldingen åpner. Viktig at du som dommerkontakt tar en prat med alle dine dommere og spør hvem som ønsker å dømme videre. Denne jobben er den viktigste før du melder dem på i TurneringsAdmin (TA)
30. april:
Siste frist for dommerpåmelding via TA.
Siste frist for dommere til å akseptere dommerpåmeldingen. Dette kan de kun gjøre via "Min Idrett". Min Idrett bruker dommerne selv også til å oppdatere personlige opplysninger. Primær e-post og primær mobil MÅ være riktig og til den respektive. Husk at feltet "publisert på internett" er avhuket.
Medio mai:
Parsammensetting. Sende inn skjema med hvem som skal stå i par og eventuelt lagsperre.
Medio aug:
Dommermøte med alle dine dommere.
Påmelding til kurs før sesongstart.
Påse og jobbe aktivt for at dommerne stiller på ett av de dommermøtene regionen inviterer til før sesongstart.
Påse at dommerne har vært innom TurneringsAdmin og lagt inn sperredatoer, haller de kan dømme i og lag de vil prioritere å spille for. Spesielt sperredatoer må dommerne minnes på å legge inn gjennom hele sesongen.
Medio aug:
Dommeroppsett 1 kommer. Dobbeltsjekk at alle dommere er klar over sine kamper.
Dommermøte og tilbakemelding til regionen ang. endringer og forfall.
Skaffe seg oversikt over sesongens barnehåndballturneringer.
Medio sep:
Dommeroppsett 2.
Dommermøte og tilbakemelding til regionen ang endringer og forfall.
Nye dommere som ønsker kurs meldes til regionen.
Medio des:
Dommeroppsett 3.
Dommermøte og tilbakemelding til regionen ang endringer og forfall.
Skaffe seg oversikt over antall dømte kamper pr. dommer, slik at alle dommerne når dommerkvoten.
Medio jan:
Dommeroppsett 4. Uke 8-sesongslutt.
Dommermøte og tilbakemelding til regionen ang endringer og forfall.
Siste mulighet for justering i forhold til kampantall og kvoten.
Medio mars:
Skaffe seg et bilde av hvem som fortsetter neste sesong.
Bearbeide eksisterende og skaffe nye dommere ved behov (dette arbeidet foregår kontinuerlig).
- Beholde eksisterende og rekruttere nye dommere. Denne jobben bør forankres i styret med instrukser som gjennomføres hver sesong.
- Melde på dommere for neste sesong innen 30. april i TurneringsAdmin (TA). Spør dommerne som er i klubben om de skal dømme neste sesong. Meld på de dommerne som takker ja.
- Dommerne må inn på TA for å akseptere påmeldingen. Følge opp at dommerne gjør dette innen 30. april.
- Påse at dommerne oppdaterer personlige opplysninger på min profil i Min Idrett (spesielt viktig er e-post og mobilnummer, og at dette er offentlig og synlig).
- Viktig at dommerkontakten har god dialog med dommerne sine om hvilke lagsperrer de skal ha. Dette meldes inn samtidig med parsammensettingen i midten av juni. Innkalle til felles møte om dette hvis klubben har flere yngre dommere. De etablerte dommerne trenger en påminnelse. Region sender ut informasjon og skjema i midten av mai til klubber og innmeldte dommerkontakter.
- Det er klubbens ansvar å sette opp veiledere til egne barnehåndballturneringer. Denne jobben må gjerne dommerkontakten sette bort til andre i klubben, men viktig at du tar eieransvar til at det blir gjort.
- Det er klubbens jobb å sette opp dommere til og med 11-årskamper klubben står som arangør for. Har klubben 12-årsavtale, har klubb ansvar for å sette opp dommere til disse i henhold til avtalen. Dommere med utdanningen "Dommer barnehåndball" er å foretrekke, da de er utdannet til dette nivået og bør få erfaringen fra denne typen kamper.
- Nyutdannede dommere bør følges opp i de første kampene etter Dommer 1-kurs. Dette er avgjørende for å beholde dommere over lengre tid. Frafall blant unge dommere skyldes blant annet mangel på oppfølging. Regionen kan bidra på forespørsel, men dette er KLUBBENS ansvar.
- Når nye eller eksisterende dommere ønsker seg større utfordringer er det viktig at dette formidles til regionen, slik at en dommerutvikler kan vurdere nivået. De som ønsker kan også delta i ulike utviklingsmiljøer avhengig av motivasjon, ambisjon og talent.
- Dommeroppsettet kommer normalt ut 4 ganger i året. Dommer/klubb er ansvarlig for kamper de er tildelt. Har man ikke mulighet til å dømme det man er satt opp på, kan man forsøke å bytte kamper internt først, før dere eventuelt tar kontakt med nærliggende klubber. Husk at dommerne gjøres kjent med retningslinjene for dommerendringer (punkt 8. Dommeroppsett)
- Utfylling av dommerregninger i TA/IO må gjennomgås for nye dommere.
- Melde dommere på kurs (Dommer Barnehåndball, Dommer 1, 2 eller 3) og ressurspersoner på Dommerutvikler Barnehåndball, Dommerutvikler 1, 2 eller 3.
- Skaffe seg oversikt over aktiviteter i egen klubb og andre klubber i overkommelig reiseavstand og aktivt oppsøke andre klubber, slik at Dommer barnehåndball får muligheten til å dømme. Samarbeid gjerne på tvers av klubbene.
- HUSK:
- Det er viktig at det etableres et dommermiljø i klubben på lik linje med de spillende lagene.
- Dommere bør få mulighet til å dømme på trening og i treningskamper.
- Drakter og utstyr til dommere skal være like selvfølgelig som spilletrøyer til det enkelte lag.
- Dommerprestasjoner bør vektlegges internt på samme måte som resultater som oppnås av de spillende lag. Årsmøter, oppslagstavle, hjemmeside og lokale medier bør benyttes der det er tilgang på dette.
Dommerpåmeldingen åpner 1. april og stenger 1. mai. Alle dommere som skal telle på dommerkvote må ha gjennomført de nødvendige kursene før påmelding, for å kunne bli godkjent. For å telle som en dommer over 16 år, må de fylle 16 år innen 31.12. For å telle som en dommer over 19 år, må de fylle 19 år innen 01.10.
- Se Kampreglementet for mer informasjon om dommerkvote.
- Se Sesongbestemmelsene for mer informasjon om gebyrer og Avtale Dommerutvikler og Avtale Dommer Barnehåndball.
Dommerarbeid i klubb er viktig slik at vi har nok dommere til å avvikle alle kampene i serien. Dommerkvoten er en måleenhet på hvor mange dommere klubben må bidra med til fellesskapet basert på hvor mange lag de har. Dommerarbeidet i regionen fungerer som et samvirke hvor hver klubb bidrar ut fra størrelse, og sikrer at dommere er et felles ansvar for alle klubbene.
Vi vet at dommerarbeidet kan være krevende og oppfordrer derfor klubber til å samarbeide om dommerarbeidet.
Ved samarbeid menes det at klubbene slår sammen kvoten og samarbeider om oppfylt kvote. Det skal som normalt tydeliggjøres hvilken klubb som står med hovedansvaret for samarbeidet, samt underskrives av styreleder til klubbene på lik linje med tidligere sesongers samarbeidsavtaler om kvoten.
En låneavtale på en dommer fra en annen klubb er ikke det samme som et samarbeid om kvoten.
Tilbakebetaling av gebyr for manglende dommerkvote
Klubber som får gebyr for manglende dommerkvote en sesong, får muligheten til få tilbake dette gebyret neste sesong. Vi håper denne muligheten skal gi klubben en ekstra motivasjon til å sette dommerarbeidet i system og utvikling.
Krav for å kunne få tilbake innbetalt gebyr:
Må på plass til neste sesong for å få igjen gebyrsummen fra foregående sesong:
Kvoten inneværende sesong:
- Riktig antall dommere over 16 år og over 19 år ut ifra kvotekravet
- Bestått regional regelprøve på høsten
- Klubben må klare kvoten på egenhånd uten å låne dommere fra andre klubber
- Dommerne dømmer aktivt inneværende sesong
- Klubben må ha egen dommerkontakt og melde inn dette innen 1. april i henhold til kampreglementet. Skulle det komme endringer på hvem som er dommerkontakt i løpet av sesongen må dette meldes inn.
Utbetaling vil skje etter dommerkvoteutregning og aktivitetsvurdering i desember
Eksempler:
- Hvis Klubb A får gebyr for manglende dommere i sesongen 2024-25, og låner dommere i sesongen 2025-26 vil de ikke få gebyret tilbake om kvoten går i orden ved at de har lånt dommere.
- Hvis Klubb A sesongen 2024-25 tar kvoten til Klubb B og får gebyr, vil Klubb A få gebyret tilbake neste sesong hvis deres kvote er i orden i sesongen 2025-26.
- Hvis Klubb B får gebyr sesongen 2024-25, og Klubb A tar over kvoten til Klubb B til sesongen 2025-26 og kvoten er i orden, vil ikke Klubb B få igjen gebyret. Du kan ikke få tilbake gebyret ved å inngå samarbeid inn mot neste sesong (eksisterende samarbeid kan fortsette).
- Samarbeid om kvotene mellom klubber er fortsatt lov, men eksemplene over gjelder. Klubben som står for hovedansvaret vil få gebyret og tilbakebetalt om samarbeidet fortsetter og kvoten går i orden neste sesong.
- To eller flere klubber har samarbeid om kvoten i sesongen 2024-25 og får gebyr. Splittes disse klubbene i sesongen 2025-26 vil klubben som ble fakturert få gebyret tilbake hvis kvoten til denne klubben er i orden (RØ forholder seg til fakturert klubb). Fakturamottaker har ansvar for en eventuell tilbakebetaling til tidligere samarbeidsklubb.
* Selv om klubben har fått gebyr (eks: dommer ikke møtt) vil ikke dette påvirke tilbakebetaling av gebyr for manglende kvote. I dette tilfelle er det først ved tredje gangs forseelse hvor dommer trekkes fra kvoten at den ikke vil telle for neste sesongs kvote (jf. aktivitetsvurdering).
* Det vil kun bli tilbakebetalt gebyr for manglende kvotedommer. Ikke andre gebyrer som har vært underveis i sesongen (eks. dommer ikke møtt).
Hvis denne ordningen fører til utstrakt grad av fisking av dommere eller andre uønskede konsekvenser for klubbene, så vil ordningen måtte endres eller avvikles.
Til slutt, la oss minne hverandre på vårt felles ansvar for å ta godt vare på både egne og andres dommere i hallen!