Annonse:
Halv pris på landslagsdrakt
Annonse:
Halv pris på landslagsdrakt

Hold Ctrl-tasten nede (Cmd-tasten på Mac).

Trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.

Intersport Loppetassen

Barnas første møte med håndballen - en fest!

INTERSPORT LOPPETASSENS VISJON er å skape en tidlig interesse for idrett og spesielt håndball, for utøvere, søsken, foresatte og øvrig familie. 
Dette gjøres gjennom arrangement som er tilpasset en barnefamilies hektiske hverdag. En positiv opplevelse som alle i familien ønsker å ta del i. Det skal være sosial idrettsglede på tvers av kjønn, ferdigheter, funksjonalitet, hudfarge og opprinnelse.

For at barna skal få den beste følelsen etter en Loppetassen-runde, er det viktig at de voksne setter seg godt inn i reglene på forhånd. Husk at Loppetassen ikke er en arena for suksessrike trenere, men en arena for glade Loppetassen-unger.

Ingen lag behøver å vinne med mer enn 5-6 mål. Det kan vi voksne sørge for. Det er ikke måltavler under kampene i Loppetassen.

Intersport LOPPETASSEN 2021-22

Bronserunde: 20. eller 21. november 2021

Sølvrunde: 15. eller 16. januar 2022

Gullrunde: 12. eller 13. februar 2022

Stjernerunde: 19. eller 20. mars 2022

Lagene melder seg på til hver runde via TurneringsAdmin (TA). Leder i klubben har tilgang til dette. Merk at hver runde har egen påmeldingsfrist.

Loppetassen er for barn som ikke deltar eller har deltatt, i vanlig regionseriespill. I hver runde mottar alle spillerne medaljer. I den første får de i tillegg hver sin fine t-shirt.

Som trener for et Loppetassen-lag, anbefaler vi modulen «Treningsøkta» i Trener 1. Har du spørsmål om trenerkurs, ta kontakt med Iver Stølen


Klasseinndelingen:

  • Klasse 6 år, barn født i 2015: 
    Blandet klasse B06. Jenter og gutter spiller sammen
     - Det er tillatt å stille med rene gutte- og rene jentelag
  • Klasse 7 år, barn født i 2014 – velg mellom tre alternativer:
    Blandet klasse B07. Jenter og gutter spiller sammen
    Gutteklasse G07. Tillat med jenter på laget
    Jenteklasse J07. Ikke tillat med gutter på laget

Fire spillere på banen - inkl. målvakt

Deltakelse i flere klasser:
Barneklassene deles inn i rene årganger; 6, 7, 8, 9, 10, 11 og 12 år.
Det kun er tillatt å delta i sin egen offisielle aldersklasse og den offisielle klasser som ligger umiddelbart over.

Bestemmelser om barneidrett:
Barn kan delta i lokale konkurranser og idretts-arrangementer fra det året de fyller 6 år. Dette betyr at barn født i 2016 ikke kan delta i Bronserunden (november 2021) i sesongen 2021-22.

Det deles inn i puljer med fem lag. Hver runde spiller alle fire kamper á 15 minutter, som spilles i løpet av en for- eller ettermiddag.
Loppetassen spilles etter 4'er håndballlregler. Det kan godt hende at dere møter samme lag mer enn én gang. Da er det fordi vi har valgt den løsningen fremfor reiseavstand.

Kampene blir publisert på vår hjemmeside ca. to uker før hver runde.
Last ned appen Min Håndball, og legg til lagene dine. Da har du full oversikt på alle kamper og eventuelle endringer.

Det er felles innmarsj og presentasjon av alle spillere 20 minutter før arrangementet starter.

Ballstørrelse: Mykball 00/Mikro i begge årsklasser

Det spilles uten måltavler

Huskeliste – på kampdag:

  • Kom i god tid og være klare til innmarsj!
  • Maks åtte spillere pr lag
  • Lurt å ha med vester i tilfelle draktlikhet
  • Ansvarlig lagleder leverer spillerlisten til hovedsekretariatet ved ankomst. En liste pr lag
  • Skriv navnet TYDELIG slik at det blir lett å presentere for speaker. Det anbefales å gjøre denne listen klar på forhånd. Listen lastes ned lenger ned på siden
  • Alle deltagende lag må ha med fane, plakat eller lignende, som forteller hvilken klubb de kommer fra

Etter kampen skal lagene stille opp mot hverandre og takke for kampen. Tren gjerne på dette på forhånd, og gi barna klar beskjed om at det ikke er lov til å slå! Vi har dessverre opplevd det tidligere.

Forsikring av spillere, les om NIFs barneidrettsforikring her 

Til Arrangører av Intersport Loppetassen

Fristen for å søke som arrangør foran hver sesong er 1. juni. For Oslo-klubbene gjelder en tidligere frist. Dette får klubbene informasjon om i god tid.

Eventuell halleie betales av arrangøren. Inntekter fra kiosksalg (om dette ikke driftes av en ekstern aktør), loddsalg og inngang, går til arrangørklubben.

Som arrangør lager dere en morsom og høytidelig ramme rundt arrangementet Loppetassen:

  • Lydanlegg brukes aktivt for å skape stemning i hallen
  • Hovedsekretariat godt synlig ved ankomst
  • Kampene skal arrangeres etter oppsettet som regionen lager
  • Det spilles uten måltavler
  • Kampene starter likt, og avsluttes likt, på alle baner
  • Husk ekstra vester, i tilfelle draktlikhet
  • Alle lag skal presenteres med fornavn
  • Felles innmarsj med musikk og norske flagg
  • Høytidelig premieutdeling
  • Kiosk/kafeteria
  • Lekeområde
  • En maskot?
  • Parkering
  • Dommerveileder(e)
  • Blide og hjelpsomme dommere
  • Egen Loppetassen-vert
  • Serviceinnstilt vertskap som er godt synlige

Mens lagene gjør seg klare for innmarsj, er det alltid lurt med en liten «generalprøve» for publikum på hvordan de skal klappe til presentasjon av spillere. To «klapp» etter at navnet er lest opp, fungerer fint. Sjekk stemningen – er det liv i publikum?

Ballstørrelse: Mykball 00/Mikro i begge årsklasser

Premier:
Det er beregnet åtte medaljer pr hvert spillende lag. I Bronserunden får deltagerne i tillegg hver sin t-skjorte. 

Arrangørene får tilsendt premiene til oppgitt leveringsadresse. 

Musikk:
Dette skaper en fin ramme rundt arrangementet. Når lagene marsjerer inn til presentasjon, er det alltid stas med en feiende marsj a la Gammel Jegermarsj eller lignende. Når lagene er presentert, ønsker vi at det spilles Ja, vi elsker dette landet og at publikum reiser seg.

Arrangøren har ansvar for å stille med: 

  • Egen speaker
  • Musikk som passer til arrangementet. Sjekk med barna i egen klubb hva som er kult!
  • Musikk spilles vederlagsfritt om det benyttes en spilleliste fra CD eller egen telefon. Benyttes Spotify eller TIDAL, skal det gjøres en avtale med tilbyder. F.eks. Spotify Business.
  • Det er flott om sekretariatet benytter høyttaleren flittig også under kampene, det skaper ekstra stemning både på banen og tribunen 

Hovedsekretariatet og speaker setter i gang alle kampene likt og teller gjerne ned (høyt) når det er igjen ti sekunder. Informer om hvilke lag som skal spille neste gang og som kan gjøre seg klare.


Loppetassen-vert og Dommerveiledere:
Det er lurt å ha en hovedansvarlig til stedet i hallen, som har som oppgave å passe på at lagledere viser gode holdninger, og «oppfører» seg slik en Loppetassen-leder skal gjøre. Ingen lag bør vinne med mer enn 5-6 mål. Det hender også at tilskuere trenger en påminnelse om hva som passer seg.

For å hjelpe dommerne, er det positivt å ha en dommerveileder på plass, som kan 4'er håndball-reglene. Dommerne og dommerveilederne må bruke mye sunn fornuft. Husk at noen har spilt Loppetassen tidligere, mens andre er nybegynnere. Sånn er det bare ;-).

Innmarsj:
Planlegg på forhånd i hvilken rekkefølge lagene skal gå, og sørg for at Speaker har fått navnelistene og har den samme rekkefølgen når han/hun presenterer lagene.

Lekeområde:
En del av banen/hallen skal være tilgjengelig for «Lopptassene» når de ikke spiller kamp. En tjukkas, gymmatter, kanskje et hoppeslott eller andre aktiviteter bør være tilgjengelig, slik at barna får brukt opp overskuddet sitt. Gråpapir og tegnesaker er alltid populært.

Slik kommer du i gang med Sunn Idrettshall:

1. Registrer deg som Smart Idrettsmat kunde hos Tine. Det kan være lurt å org.nr klart når du skal registrere klubben din. Dette finner du enkelt på www.brreg.no

2. Det tar cirka 1 uke fra du har registrert klubben din til du mottar kundenummer hos Tine på e-post. Når du har mottatt dette, kan du også bestille varer fra Lerøy. Produkter fra Lerøy er gratis for deg som klubb å motta og du sitter selv igjen med fortjenesten av salget.

3. Bestill de produktene du ønsker fra Tine på https://www.tine.no/smartidrettsmat/ og fra Lerøy på www.handball.no/sunnidrettshall/bestillinger-leroy

Så smart og så enkelt!
Les gjerne mer om Sunn Idrettshall her.

HUSK: 

Arrangørklubbene må selv sette opp dommere på kampene i Intersport Loppetassen. Det er vanlig med bare én dommer pr kamp (liten bane). I tillegg er det opp til arrangørene om dommere skal ha betalt. Vi anbefaler 50,- pr kamp der det er aktuelt å gi dommere godtgjørelse. Husk kvitteringer. 


Tips:

  • Ha løpende kontakt med klubbens dommerkontakt
  • Kontakt alle klubbens dommere
  • Barnekampledere, andre dommere med få kamper / som ikke har andre kamper denne dagen
  • Sett opp dommere på to til tre kamper av gangen med minst en kamps pause i mellom
  • Del gjerne dagen i to slik at dagen ikke blir for lang
  • Sørg for å ha ekstra dommere tilgjengelig i tilfelle sykdom / skade
  • Sørg for at alle aktører (trenere / dommere) er kjent med reglementet i Minihåndball
  • Ha egen dommeransvarlig i hall under hele arrangementet
  • Ikke ta dommerne for gitt

 Har ikke klubben mange nok dommere?

  • Klubbens dommerkontakt sitter med kontaktinformasjon på andre klubbers dommerkontakter. Disse kan være behjelpelige med å finne dommere om egen klubb ikke har nok

 Dommeroppsett:

  • Bruk Excel – enkel oversikt over tid / lag / bane / dommer(e)
  • Sett opp fullt navn / klubbnavnet (til andre klubbers dommere)
  • Vær tidlig ute med dommeroppsettet, gjerne samtidig som kampoppsettet

Vi får innimellom spørsmål om retningslinjer for filming og publisering av kamper på nett.

 

Det er ikke tillatt å publisere bilder/film av barn uten at samtykke er gitt.  Dette er ikke til hinder for at trenere/lagledere kan filme kamper til bruk for interne analyser, men det er altså ikke lov å publisere dette på nett uten aktivt samtykke.  

 

Det vises for øvrig til NIFs retningslinjer som kan finnes her. 

Her finner du spillerlisten for Intersport Loppetassen. 
Denne bør fylles ut på forhånd.

Last ned her.