Annonse:
2024 Pocket Valley
Annonse:
2024 Pocket Valley

Hold Ctrl-tasten nede (Cmd-tasten på Mac).

Trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.

2019 Intersport 4er RØ2.jpg

Intersport Loppetassen

Barnas første møte med håndballen - en fest!

INTERSPORT LOPPETASSENS VISJON er å skape en tidlig interesse for idrett og spesielt håndball. Ikke bare for utøverne - men også overfor søsken, foresatte og resten av familien. 
Dette gjør vi gjennom et arrangement som er tilpasset en barnefamilies hektiske hverdag. Intersport Loppetassen er en positiv opplevelse som alle ønsker å ta del i. Det er sosial idrettsglede på tvers av kjønn, ferdigheter, funksjonalitet, hudfarge og opprinnelse.

For at barna skal få den beste følelsen etter en runde med kamper, er det viktig at de voksne setter seg godt inn i reglene på forhånd. Husk at Intersport Loppetassen ikke er en arena for suksessrike trenere, men en arena for glade håndballbarn.

Ingen lag behøver å vinne med mer enn 5-6 mål. Det kan vi voksne sørge for. Det er ikke måltavler under kampene i Intersport Loppetassen, og vi teller heller ikke mål på benken.

Trenere og lagledere i 4’er håndball, inviteres til obligatoriske infomøter på Teams hver høst. Klubben mottar invitasjon via e-post, samt at det legges ut på våre nettsider og Facebook. I 2024 kan du velge mellom følgende møtedager:

  • Torsdag 10. oktober kl. 18:00-20:00
  • Mandag 14. oktober kl. 18:00-20:00
  • Tirsdag 15. oktober kl. 19:30-21:30
  • Tirsdag 12. november kl. 19:30-21:30
  • Onsdag 13. november kl. 18:00-20:00

Kamprundene arrangeres på én dag.

Husk å notere de endelige fristene for påmelding til hver enkelt runde.
Vi åpner for påmelding til alle runder mandag 5. august 2024.

Intersport Loppetassen 2024-25:

Bronserunde: 16. eller 17. november 2024 | Frist:16. oktober
Sølvrunde: 11. eller 12. januar 2025 | Frist: 27. november
Gullrunde: 8. eller 9. februar 2025 | Frist: 15. januar
Stjernerunde: 15. eller 16. mars 2025 | Frist: 12. februar

Lagene melder seg på til alle rundene via TurneringsAdmin (TA). Leder i klubben har tilgang til dette. Merk påmeldingsfristene i hver runde.

I samtlige runder mottar alle spillerne medaljer. I Bronserunden får de i tillegg hver sin fine t-skjorte. Maks åtte premier til hvert lag.

Som trener for et Intersport Loppetassen-lag må du ta Trenerattesten for barn. I tillegg anbefaler vi både Startpakka (gratis på nett), samt minst modulene 1-5 i Trener 1. Har du spørsmål om trenerkurs, ta kontakt med Iver Stølen

Alle barn som er medlem av lag tilsluttet Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité (NIF), eller som deltar i organisert aktivitet i klubbens/lagets regi, er forsikret gjennom Gjensidige barneidrettsforsikring. Hele forsikringsavtalen finner du HER.

Klasseinndelingen:

  • Klasse 6 år, barn født i 2018: 
    Blandet klasse B06. Jenter og gutter spiller sammen
     - Det er tillatt å stille med rene gutte- og rene jentelag
  • Klasse 7 år, barn født i 2017 – velg mellom tre alternativer:
    Blandet klasse B07. Jenter og gutter spiller sammen
    Gutteklasse G07 
    Jenteklasse J07

På hvert lag er det fire spillere på banen samtidig - inkl. målvakt. Vi spiller uten måltavler og ingen teller mål internt. Alle lag kan ha med inntil to lagledere på benken.

Ballstørrelse: Mykball 00/Mikro i begge årsklasser

Deltakelse i flere klasser:
Barneklassene deles inn i rene årganger; 6, 7, 8, 9, 10, 11 og 12 år.
Det kun er tillatt å delta i sin egen offisielle aldersklasse og den offisielle klasser som ligger umiddelbart over.

Bestemmelser om barneidrett:
Barn kan delta i lokale konkurranser og idrettsarrangementer fra det året de fyller 6 år. Dette betyr at håndballbarn født i 2019, ikke kan delta i Bronserunden (november 2024) i sesongen 2024-25.

Lagene deles inn i puljer med fem lag. I hver runde spiller alle fire kamper á 15 minutter i løpet av formiddagen eller ettermiddagen.

Intersport Loppetassen spilles etter Spilleregler for 4'er håndball.

Kampene blir publisert på vår hjemmeside ca. to-tre uker før hver runde. Vi forsøker å sette opp kamper så lokalt som mulig, slik at reiseveien ikke overstiger én time.

Last ned appen Min Håndball, og legg til lagene dine. Da har du full oversikt på alle kamper og eventuelle endringer. Du finner også kampoppsettet på Handball.no / Region Øst.

Det er felles innmarsj og presentasjon av alle spillere 20 minutter før kampene starter.

Tidspunktene er like hos alle arrangørene – og i alle rundene. Det er Norges Håndballforbund Region Øst som lager kampoppsettet.

Tidspunkter Formiddag Ettermiddag
Innmarsj: 09:40 14:10
Presentasjon av lagene: 09:45 14:15
Start kamp 1: 10:00 14:30
Start kamp 2: 10:20 14:50
Start kamp 3: 10:40 15:10
Start kamp 4: 11:00 15:30
Start kamp 5: 11:20 15:50
Start kamp 6: 11:40 16:10
Start kamp 7: 12:00 16:30
Start kamp 8: 12:20 16:50
Start kamp 9: 12:40 17:10
Start kamp 10: 13:00 17:30
Siste kamp slutt: 13:15 17:45
Ny innmarsj og oppstilling: 13:20 17:50
Medalje/premieutdeling: 13:25 17:55
Takk for i dag: 13:35 18:05

Huskeliste – på kampdag:

  • Vær forberedt. Sett deg godt inn i informasjonen som klubben din mottar på e-post foran hver av rundene.
  • Kom i god tid og være klare til innmarsj og høytidelig presentasjon!
  • Maks åtte spillere pr lag, men jo færre innbyttere, jo bedre for alle.
  • Maks to laglere pr lag.
  • Lurt å ha med vester i tilfelle draktlikhet.
  • Ha med lagsplakaten og kanskje en bamse eller maskot.
  • Ansvarlig lagleder leverer spillerlisten til hovedsekretariatet ved ankomst. En liste pr lag.
  • Skriv navnet TYDELIG slik at det blir lett å presentere for speaker. Det anbefales å gjøre denne listen klar på forhånd. Listen lastes ned lenger ned på siden.
  • Sett dere godt inn i Barnehåndballens retningslinjer og verdier.

Etter kampen skal lagene stille opp mot hverandre og takke for kampen. Tren gjerne på dette på forhånd, og gi utøverne klar beskjed om at det ikke er lov til å slå! Vi har dessverre opplevd det tidligere. Det er ønskelig at trenere og lagledere blir med og takker for kampen.

Vi har over 80 arrangørklubber som hvert eneste år skaper magiske og høytidelige øyeblikk for opp mot 500 lag i alle rundene.

Fristen for å søke som arrangør foran hver sesong, er 1. juni. For Oslo-klubbene gjelder en tidligere frist. Dette får klubbene informasjon om i god tid.

Arrangøransvarlig og den som skal sørge for at dommerne får en fin opplevelse på kampdagen (vedkommende må ikke være dommerkontakt i klubb), inviteres til obligatoriske infomøter på Teams. Påmeldingen åpner når klubbene mottar tildelingsmailen i starten av juni hver år.

I 2024 avholdes Arrangementsmøtet for nye ansvarlige:

  • Onsdag 18. september kl. 18:00-19:30

På infomøtene går vi detaljert gjennom det å være arrangør for Intersport Loppetassen (6-7 år) og Intersport 4’er runder (8 år). Det er store krav til arrangørklubbene, men NHF Region Øst legger til rette for at det skal være gøy, inspirerende og stas å være arrangør. Vi har maler for gjennomføring og tett dialog med arrangøransvarlig helt frem til runden er gjennomført.

Eventuell halleie og dommerhonorarer betales av arrangøren. Inntekter fra kiosksalg (om dette ikke driftes av en ekstern aktør), loddsalg og inngang, går til arrangørklubben.

Noen enkle punkter for et vellykket arrangement:

  • Én arrangøransvarlig som er til stedet hele dagen
  • Fair Play-vert(er) med synlig Fair Play-vest
  • Lydanlegg og speaker brukes aktivt for å skape stemning i hallen
  • Et godt synlig hovedsekretariat ved ankomst
  • Kampene skal arrangeres etter oppsettet som NHF Region Øst lager
  • Det spilles uten måltavler
  • Kampene starter likt, og avsluttes likt, på alle baner
  • Husk ekstra vester, i tilfelle draktlikhet
  • Mykballer i størrelse 00/Mikro bør ligge ved hver bane
  • Alle lagenes spillere skal presenteres med fornavn
  • Felles innmarsj med musikk og norske flagg
  • Høytidelig premieutdeling
  • Kiosk/kafeteria
  • Bemannet lekeområde
  • En maskot – eller lagsverter?
  • Parkering
  • Dommerveileder(e)
  • Blide og hjelpsomme dommere
  • Serviceinnstilt vertskap, som er godt synlige

Samtidig som lagene gjør seg klare for innmarsj, er det alltid lurt med en liten «generalprøve» for publikum på hvordan de skal klappe til presentasjon av spillere. To «klapp» etter at navnet er lest opp, fungerer fint. Sjekk stemningen – er det liv i publikum?

Tidspunkter Formiddag Ettermiddag
Innmarsj: 09:40 14:10
Presentasjon av lagene: 09:45 14:15
Start kamp 1: 10:00 14:30
Start kamp 2: 10:20 14:50
Start kamp 3: 10:40 15:10
Start kamp 4: 11:00 15:30
Start kamp 5: 11:20 15:50
Start kamp 6: 11:40 16:10
Start kamp 7: 12:00 16:30
Start kamp 8: 12:20 16:50
Start kamp 9: 12:40 17:10
Start kamp 10: 13:00 17:30
Siste kamp slutt: 13:15 17:45
Ny innmarsj og oppstilling: 13:20 17:50
Medalje/premieutdeling: 13:25 17:55
Takk for i dag: 13:35 18:05

Premier:
Det er beregnet åtte medaljer pr. spillende lag. I Bronserunden mottar deltagerne i tillegg hver sin t-skjorte. Arrangørene får tilsendt premiene til oppgitt leveringsadresse. 

Musikk og speaker:
Dette skaper en fin ramme rundt arrangementet. Når lagene marsjerer inn til presentasjon, er det alltid stas med en feiende låt a la Gammel Jegermarsj. Når lagene er presentert, skal Nasjonalsangen - Ja, vi elsker dette landet spilles, og publikum må reise seg.

  • Det er flott om sekretariatet benytter høyttaleren flittig også under kampene, det skaper ekstra stemning både på banen og tribunen 
  • Musikk som passer til arrangementet. Sjekk med barna i egen klubb hva som er kult!
  • Musikk spilles vederlagsfritt på alle 4'er arrangement. NIF har på vegne av alle sine medlemmer gjort en overordnet avtale med både Tono og Gramo, som gjør at medlemmer av NIF slipper å rapportere og betale lisens for bruk av musikk på idrettsarrangement 

Tidtaker og speaker setter i gang alle kampene likt og teller gjerne ned (høyt) når det er igjen ti sekunder. Informer om hvilke lag som skal spille neste gang og som dermed kan gjøre seg klare.

Arrangøransvarlig, Fair Play-vert og veileder/asnvarlig for dommerne:
Det skal alltid være en ansvarlig til stedet hele dagen. I tillegg anbefaler vi at en i vertskapet har rollen som Fair Play-vert. Sammen har dere som oppgave å passe på at lagledere viser gode holdninger, og «oppfører» seg slik en Intersport Loppetassen-leder skal gjøre. Ingen lag bør vinne med mer enn 5-6 mål. Det hender også at tilskuere trenger en påminnelse om hva som passer seg.

For å hjelpe dommerne, er det positivt å ha en dommerveileder på plass, som kan 4'er håndball-reglene. Dommerne og dommerveilederne må bruke mye sunn fornuft. Husk at noen har spilt Intersport Loppetassen tidligere, mens andre er nybegynnere. Sånn er det bare ;-)

Bruk informasjonsbrosjyren 4'er Håndball_2324 NHF Region Øst aktivt overfor publikum og lagledere.

Innmarsj:
Planlegg på forhånd i hvilken rekkefølge lagene skal gå, og sørg for at speaker har fått navnelistene og har den samme rekkefølgen når han/hun presenterer lagene.

Lekeområdet:
En del av banen/hallen skal være tilgjengelig for barna når de ikke spiller kamp. En tjukkas, gymmatter, kanskje et hoppeslott eller andre aktiviteter bør være tilgjengelig, slik at barna får brukt opp overskuddet sitt. Gråpapir og tegnesaker er alltid populært. Lekeområdet må alltid være bemannet av ansvarlig personer. Det er ikke ønskelig med foreldre verken her eller på spillebanene.

Sunn Idrettshall 640px.jpgSlik kommer du i gang med Sunn Idrettshall:

1. Registrer deg som Smart Idrettsmat kunde hos Tine. Det kan være lurt å org.nr klart når du skal registrere klubben din. Dette finner du enkelt på www.brreg.no

2. Det tar cirka 1 uke fra du har registrert klubben din til du mottar kundenummer hos Tine på e-post. Når du har mottatt dette, kan du også bestille varer fra Lerøy. Produkter fra Lerøy er gratis for deg som klubb å motta og du sitter selv igjen med fortjenesten av salget.

3. Bestill de produktene du ønsker fra Tine på https://www.tine.no/smartidrettsmat/ og fra Lerøy på www.handball.no/sunnidrettshall/bestillinger-leroy

Så smart og så enkelt!
Les gjerne mer om Sunn Idrettshall her.

Arrangørklubbene må selv sette opp dommere på kampene i Intersport Loppetassen. Det er vanlig med bare én dommer pr kamp (liten bane). I tillegg er det opp til arrangørene om dommere skal ha betalt. Vi anbefaler 50,- pr kamp der det er aktuelt å gi dommere godtgjørelse. Husk kvitteringer. 

Det skal alltid være en voksen person til stedet under arrangementet, som har som hovedoppgave å passe på at dommerne får en fin og innholdsrik dag. Vedkommende trenger ikke å være klubbens dommerkontakt, ei heller kunne dommerarbeid i praksis. Personen må kunne spillereglene for 4’er håndball, og sørge for trygge rammer for dommerne.

Avhold et møte i forkant av runden for å gjennomgå alle reglene i 4’er håndball. Hjelp de unge dommerne med tips og råd om hvordan de skal prate med barna. Det er en fordel at dommerne beveger seg på banedelen nærmest laglederbenken. På den måten bidrar alle til en god dialog og fin tone med hverandre.

Tips:

  • Ha løpende kontakt med klubbens dommerkontakt
  • Informer om dato for arrangementet tidlig (klart før sommerferien)
  • Sett opp dommere på to til tre kamper på rad, deretter minst en kamps pause
  • Del gjerne dagen i to slik at den ikke blir for lang
  • Sørg for å ha ekstra dommere tilgjengelig i tilfelle sykdom / annet forfall
  • Bidra til at alle aktører (trenere/dommere) er kjent med reglene i 4’er håndball
  • Et eget oppholdsrom/område for dommerne
  • Dommerne må ha tilgang til nok mat og drikke gjennom hele dagen

Har ikke klubben mange nok dommere?

  • Klubbens dommerkontakt sitter med kontaktinformasjon på andre klubbers dommerkontakter. Disse kan være behjelpelige med å finne dommere om egen klubb ikke har nok

Dommeroppsett:

  • Bruk Excel – enkel oversikt over tid / lag / bane / dommer(e)
  • Sett opp fullt navn / klubbnavnet (til andre klubbers dommere)
  • Vær tidlig ute med dommeroppsettet, og oppdater når kampoppsettet kommer

I dag tar vi bilder og videoer oftere enn før. Men det er mye vi må tenke over før vi tar opp kameraet.

Det er ikke tillatt å publisere bilder/film av barn uten at samtykke er gitt.

Oppdatert 5. mars 2024: Se avsnitt i kursiv, med tydeliggjøring av filming for private formål. Oppdatering gjort som følge av Datatilsynets gjennomgang/veileder.

Det er alltid viktig å ha respekt for andre menneskers rett til personvern. Noe som er greit for en er ikke alltid greit for en annen. Andre kan ha særlige grunner for at de ikke ønsker å bli tatt bilde eller video av – for eksempel at de bor på hemmelig adresse.

Noen synes kanskje ikke det er greit at morsomme klipp blir delt, selv om andre synes det. Husk derfor alltid å spørre om lov før bildet/videoen tas og før det deles. Andre ting som er lurt å tenke over er at uønsket publisering og deling kan føre til erstatningsansvar og straffeansvar i henhold til personopplysningsloven og åndsverkloven. I tillegg er hovedregelen at det alltid skal innhentes samtykke fra de som kan identifiseres på bildene/videoene.

Hva da med muligheten til å filme/fotografere fra idrettsarrangement når innholdet ikke deles i sosiale medier?

Filmes eller tas det bilder til egen kamerarull eller familiens digitale minnebok, vil en kunne være unntatt personvernregelverket og kravet til samtykke. Samtidig skal man være varsom med å fotografere/filme noen uten samtykke fra norsk idrett, spesielt barn og unge. Det gjelder selv om innholdet ikke deles i sosiale medier.

Merk at ansvaret for å følge personvernregelverket ligger hos den som filmer/fotograferer!

For oss i Norges Håndballforbund er det viktig at idretten tilhører alle og at alle føler seg inkludert. Derfor har vi laget en oversikt som det er lurt å ha i bakhodet før man deler innhold i diverse digitale kanaler. For når det først er delt, så er det offentlig uavhengig om det er publisert på en lukket gruppe eller ikke.

  1. En tommelfingerregel kan være at man tenker igjennom: Ville jeg selv syntes det var greit at bildet/videoen blir delt?
  2. Ikke ta bilder/video av folk som ikke vet om det, som ikke vil at du skal publisere, eller som kan synes bildet/videoen(e) er flaut. Husk å innhente samtykke før fotografering/filming, uansett om du tenker å publisere innholdet eller ikke.
  3. Ikke glem at det du publiserer på nettet, er synlig for alle, og at det ikke forsvinner fra det digitale universet. Det er veldig lett å ta et skjermbilde eller skjermvideo. 
  4. Vær bevisst på hvilke situasjoner det tas bilder eller video i. Ta aldri bilde/video av nakne personer eller lettkledde barn, og publisér ikke bilder av kroppsdeler som normalt er tildekket med minimum svømmeklær.
  5. Dersom et samtykke trekkes tilbake, må publiserte bilder og videoer slettes der de er lagret og delt.

Hvis det ønskes å kringkaste breddehåndballkamper, gjelder egne regler. MyGame eier rettigheten til streaming/opptak av alle breddekamper som sorterer under Norges Håndballforbunds serier og turneringer. Les mer om MyGame-avtalen her!

Under finner du flere nyttige linker om nettvett for klubber, foresatte og spillere:

Last ned samtykkeerklæring for publisering av bilder og film

Idrettsforbundets retningslinjer for publisering av bilder og film av barn

Her finner du spillerlisten for Intersport Loppetassen. 
Denne bør fylles ut på forhånd.

Last ned her.

Runde Spilledato Påmeldingsfrist
Bronserunde 16. og 17. november  16. oktober
Sølvrunde 11. og 12. januar  27. november
Gullrunde 8. og 9. februar  15. januar 
Stjernerunde 15. og 16. mars  12. februar 

Påmelding for alle klasser åpner mandag 5. august 2024.