Hold Ctrl-tasten nede (Cmd-tasten på Mac).

Trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.

Loppetassen

Barnas første møte med håndballen - en fest!

LOPPETASSENS VISJON er å skape en tidlig interesse for idrett og spesielt håndball, for utøvere, søsken, foresatte og øvrig familie. 
Dette gjøres gjennom arrangement som er tilpasset en barnefamilies hektiske hverdag. En positiv opplevelse som alle i familien ønsker å ta del i. Det skal være sosial idrettsglede på tvers av kjønn, ferdigheter, funksjonalitet, hudfarge og opprinnelse.

For at barna skal få den beste følelsen etter en Loppetassen-runde, er det viktig at de voksne setter seg godt inn i reglene på forhånd. Husk at Loppetassen ikke er en arena for suksessrike trenere, men en arena for glade Loppetassen-unger.

Ingen lag behøver å vinne med mer enn 5-6 mål. Det kan vi voksne sørge for. Det er ikke måltavler under kampene i Loppetassen.


LOPPETASSEN 2018/2019 

Bronserunde: 17. eller 18. november 2018

Sølvrunde: 12. eller 13. januar 2019

Gullrunde: 9. eller 10. februar 2019
Stjernerunde: 16. eller 17. mars 2019

 

Lagene melder seg på til hver runde via TurneringsAdmin (TA). Leder i klubben har tilgang til dette. Merk at hver runde har egen påmeldingsfrist.

 

Loppetassen er for barn som ikke deltar eller har deltatt, i vanlig regionseriespill. I hver runde mottar alle spillerne medaljer. I den første får de i tillegg hver sin fine t-shirt.

 

Som trener for et Loppetassen-lag, anbefaler vi modulen «Treningsøkta» i Trener 1.
Har du spørsmål om trenerkurs, ta kontakt med Aina Westgaard

 

Klasseinndelingen:

 

  • Klasse 6 år, barn født i 2012 eller senere: 
    Blandet klasse B06. Jenter og gutter spiller sammen
     - Det er tillatt å stille med rene gutte- og rene jentelag
  • Klasse 7 år, barn født i 2011 – velg mellom tre alternativer:
    Blandet klasse B07. Jenter og gutter spiller sammen
    Gutteklasse G07. Tillat med jenter på laget
    Jenteklasse J07. Ikke tillat med gutter på laget

Fire spillere på banen - inkl. målvakt

Det deles inn i puljer med fem lag. Hver runde spiller alle fire kamper á 15 minutter, som spilles i løpet av en for- eller ettermiddag.
Loppetassen spilles etter vanlige minihåndballregler. Det kan godt hende at dere møter samme lag mer enn én gang. Da er det fordi vi har valgt den løsningen fremfor reiseavstand.

 

Kampene blir publisert på vår hjemmeside ca. to uker før hver runde.
Last ned appen Min Håndball, og legg til lagene dine. Da har du full oversikt på alle kamper og eventuelle endringer.

 

Det er felles innmarsj og presentasjon av alle spillere 20 minutter før arrangementet starter.

 

 

Ballstørrelse: Mykball 00/Mikro i begge årsklasser

 

Det spilles uten måltavler

 

Huskeliste – på kampdag:

  • Kom i god tid og være klare til innmarsj!
  • Maks åtte spillere pr lag
  • Lurt å ha med vester i tilfelle draktlikhet
  • Ansvarlig lagleder leverer spillerlisten til hovedsekretariatet ved ankomst. En liste pr lag
  • Skriv navnet TYDELIG slik at det blir lett å presentere for speaker. Det anbefales å gjøre denne listen klar på forhånd. Listen lastes ned lenger ned på siden
  • Alle deltagende lag må ha med fane, plakat eller lignende, som forteller hvilken klubb de kommer fra

 

Etter kampen skal lagene stille opp mot hverandre og takke for kampen. Tren gjerne på dette på forhånd, og gi barna klar beskjed om at det ikke er lov til å slå!
Vi har dessverre opplevd det tidligere.

 

Forsikring av spillere, les om NIFs barneidrettsforikring her 

Til Arrangører av Loppetassen

 

Fristen for å søke som arrangør foran hver sesong er 1. juni.

 

Eventuell halleie betales av arrangøren. Inntekter fra kiosksalg (om dette ikke driftes av en ekstern aktør), loddsalg og inngang, går til arrangørklubben.

 

Som arrangør lager dere en morsom og høytidelig ramme rundt arrangementet Loppetassen:

 

  • Lydanlegg brukes for aktivt å skape stemning i hallen
  • Hovedsekretariat godt synlig ved ankomst
  • Kampene skal arrangeres etter oppsett som Regionen lager
  • Det spilles uten måltavler
  • Kampene starter likt, og avsluttes likt, på alle baner
  • Vester kan være lurt å ha liggende, i tilfelle draktlikhet
  • Alle lag skal presenteres med fornavn
  • Felles innmarsj med musikk og norske flagg
  • Høytidelig premieutdeling
  • Kiosk/kafeteria
  • Lekeområde
  • En maskot?
  • Parkering
  • Dommerveileder(e)
  • Blide og hjelpsomme dommere med drakt
  • Egen Lopptassen-vert
  • Serviceinnstilt vertskap som er godt synlige

Mens lagene gjør seg klare for innmarsj, er det alltid lurt med en liten «generalprøve» for publikum på hvordan de skal klappe til presentasjon av spillere. To «klapp» etter at navnet er lest opp, fungerer fint. Sjekk stemningen – er det liv i publikum?

Ballstørrelse: Mykball 00/Mikro i begge årsklasser

 

Premier:

Arrangørene bestiller premier fra Comet Sport, og henter dette selv etter avtale.

Kontaktinformasjon: Comet Sport Lillestrøm  |  Storgata 1  |  Telefon: 45 21 69 50 | E-post: trine@cometsport.no 

 

Det er beregnet åtte medaljer pr hvert spillende lag. I Bronserunden får deltagerne i tillegg hver sin t-shirt. 

 

Musikk:

Dette skaper en fin ramme rundt arrangementet. Når lagene marsjerer inn til presentasjon, er det alltid stas med

en feiende marsj a la Gammel Jegermarsj eller lignende. Når lagene er presentert, ønsker vi at det spilles Ja, vi elsker dette landet og at publikum reiser seg.

 

Arrangøren har ansvar for å stille med: 

  • Egen speaker
  • Musikk som passer til arrangementet. Sjekk med barna i egen klubb hva som er kult!
  • Musikk spilles vederlagsfritt om det benyttes en spilleliste fra CD eller egen telefon
    Benyttes Spotify eller TIDAL, skal det gjøres en avtale med tilbyder. F.eks. Spotify Business à kr. 349 pr/mnd.
  • Det er flott om sekretariatet benyttet høyttaleren flittig også under kampene, det skaper ekstra stemning både på banen og tribunen 

Hovedsekretariatet og speaker setter i gang alle kampene likt og teller gjerne ned (høyt) når det er igjen ti sekunder. Informer om hvilke lag som skal spille neste gang og som kan gjøre seg klare.

 

Loppetassen-vert og Dommerveiledere:

Det er lurt å ha en hovedansvarlig til stedet i hallen, som har som oppgave å passe på at lagledere viser gode holdninger, og «oppfører» seg slik en Loppetassen-leder skal gjøre. Ingen lag bør vinne med mer enn 5-6 mål. Det hender også at tilskuere trenger en påminnelse om hva som passer seg.

 

For å hjelpe dommerne, er det positivt å ha en dommerveileder på plass, som kan Minihåndball-reglene. Dommerne og dommerveilederne må bruke mye sunn fornuft. Husk at noen har spilt Loppetassen tidligere, mens andre er nybegynnere. Sånn er det bare ;-).

 

Innmarsj:

Planlegg på forhånd i hvilken rekkefølge lagene skal gå, og sørg for at Speaker har fått navnelistene og har den samme rekkefølgen når han/hun presenterer lagene.

 

Lekeområde:

En del av banen/hallen skal være tilgjengelig for «Lopptassene» når de ikke spiller kamp. En tjukkas, gymmatter, kanskje et hoppeslott eller andre aktiviteter bør være tilgjengelig, slik at barna får brukt opp overskuddet sitt. 

 

 

Slik kommer du i gang med Sunn Idrettshall:

1. Registrer deg som Smart Idrettsmat kunde hos Tine: www.tinehandel.no. Det kan være lurt å org.nr klart når du skal registrere klubben din. Dette finner du enkelt på www.brreg.no

2. Det tar cirka 1 uke fra du har registrert klubben din til du mottar kundenummer hos Tine på e-post. Når du har mottatt dette, kan du også bestille varer fra Lerøy. Produkter fra Lerøy er gratis for deg som klubb å motta og du sitter selv igjen med fortjenesten av salget.

3. Bestill de produktene du ønsker fra Tine på www.tinehandel.no og fra Lerøy på www.handball.no/sunnidrettshall/bestillinger-leroy

Så smart og så enkelt!
Les gjerne mer om Sunn Idrettshall her.


HUSK: 

 

Arrangørklubbene må selv sette opp dommere på kampene i Minirundene. I tillegg er det opp til arrangørene om dommere skal ha betalt. Vi anbefaler 50,- pr kamp der det er aktuelt å gi dommere godtgjørelse. Husk kvitteringer. 

 

Tips:

  • Ha løpende kontakt med klubbens dommerkontakt
  • Kontakt alle klubbens dommere
  • Barnekampledere, andre dommere med få kamper / som ikke har andre kamper denne dagen
  • Sett opp dommere på to til tre kamper av gangen med minst en kamps pause i mellom
  • Del gjerne dagen i to slik at dagen ikke blir for lang
  • Sørg for å ha ekstra dommere tilgjengelig i tilfelle sykdom / skade
  • Sørg for at alle aktører (trenere / dommere) er kjent med reglementet i Minihåndball
  • Ha egen dommeransvarlig i hall under hele arrangementet
  • Ikke ta dommerne for gitt

 

 Har ikke klubben mange nok dommere?

  • Klubbens dommerkontakt sitter med kontaktinformasjon på andre klubbers dommerkontakter. Disse kan være behjelpelige med å finne dommere om egen klubb ikke har nok

 Dommeroppsett:

  • Bruk Excel – enkel oversikt over tid / lag / bane / dommer(e)
  • Sett opp fullt navn / klubbnavnet (til andre klubbers dommere)
  • Vær tidlig ute med dommeroppsettet, gjerne samtidig som kampoppsettet

 

Regel 1: Spillebanen

1:1 Spillebanen består av et spillefelt og to målfelt. Den er rektangulær, 20 m lang og 12 m bred.
  Miniåndballbane - dimensjoner
1:2 Målet er innvendig 240 cm bredt, og 160 cm høyt. Målstolpene er 8 x 8 cm og malt i felter med kontrastfarger.
1:3 Målfeltet avgrenses av målfeltlinjen som lages med en rett linje midt foran mål, 450 cm fra kortlinjen. Målfeltlinjen forbindes med to kvartsirkler med radius 450 cm, og med sentrum ved målstolpene.
1:4 Frikastlinjen lages som målfeltlinjen, men avstanden fra kortlinjen skal være 600 cm, det samme er radius i kvartsirklene.
1:5 5meter-kastlinjen markeres 5 meter fra kortlinjen midt foran mål, og er 100cm lang.
   

Regel 2: Spilletiden

2:1 

Spilletiden er inntil 1 x 15 minutter.

 Regel 3: Ballen

3:1 

Det benyttes mykball i ballstørrelse 00/Mikro.

Regel 4: Spillerne

4:1 

Laget består av inntil 8 spillere, hvorav fire kan være på banen samtidig. De øvrige spillerne er innbyttere. Hvem som helst kan være målvakt. Det spilles ikke med draktfarge for målvakten. Alle har samme draktfarge.[1]

 

[1] Innbytte skal skje på egen banehalvdel

 

NHF-Kommentar:

 

 Når laget har ballen, oppfordres det til at laget spiller med fire spillere i angrep. Den som er målvakt idet laget vinner ballen, blir enten med i angrepsspillet eller bytter med en annen spiller.

4:2 

Alle på laget skal spille tilnærmet like mye.

4:3 

Jenter og gutter kan spille på samme lag i blandet-klassene, men det er tillatt å spille med rene jente- og guttelag. 

Regel 5: Spilleregulerende regler

5:1 

Omgangen starter med avkast fra banens midtpunkt. Etter scoring settes ballen i spill igjen ved at målvakten foretar utkast fra målfeltet.

5:2 

Det foretas utkast fra målvakt hver gang ballen har passert kortlinjen etter å ha vært berørt sist av målvakten eller en av angripende lags spillere

5:3

Innkast dømmes når ballen helt har passert sidelinjen, eller når den har passert kortlinjen, over eller til side for mål, og sist ble berørt av en utespiller fra det forsvarende lag.

Innkast utføres fra det sted der ballen passerte sidelinjen, eller ved enden av sidelinjen på den siden av mål der ballen passerte kortlinjen over eller til side for mål.

5:4

Skåring skal bare godkjennes når skuddet er avlevert fra forsvarende lags banehalvdel. Det betyr, at det etter at laget vinner ballen, er nødvendig å spille ballen inn på motstandernes banehalvdel før skudd avleveres. Dette kan skje via pasninger eller dribling.

5:5 

Alt forsvarsspill skal være ball- og baneorientert.

5:6 

Regelen om ballbehandling, tre skritt og tre sekunder, skal kun håndheves dersom spillerne har hatt vesentlig fordel av aksjonen.

5:7 

Regelen om forholdet til motspiller skal håndheves, men det tas hensyn til at spillerne er uøvde.

Kommentarer til 5:

Det er et mål at hver enkelt spiller skal ha mange ballkontroller. Gjentatte kontringer og/eller stor dominans fra en enkelt spiller bør derfor begrenses.
Det er ikke ønskelig med særlig grad av fysisk kontakt mellom spillerne i form av taklinger og holdninger.

Regel 6: Spesielle bestemmelser
I minihåndball skal spilleregel 16 ”Bestrafning” ikke benyttes. Dersom en spiller begår regelbrudd i forhold til motspiller, eller en spiller/leder opptrer usportslig, skal dette medføre tilsnakk/ irettesettelse fra barnekamplederen. Ved gjentatte regelbrudd fra en og samme spiller, skal barnekamplederen påse at laglederen bytter ut den aktuelle spilleren, og instruerer denne før vedkommende igjen er spilleklar. Ved gjentatte regelbrudd fra en leders side, skal barnekamplederen rapportere dette til ansvarlig instans. 

Generelle kommentarer til minihåndballreglene:
Det er et mål at hver enkelt spiller skal ha mange ballkontroller. Poenget med å spille med målvakt i angrep, er å oppnå overtall for angripende lag. Overtallspill 4 mot 3 gir god trening i å oppfatte rommene mellom forsvarspillerne, flere i laget får sjansen til å skåre mål og det blir generelt bedre plass, tid og rom for den som til enhver tid er ballfører.
Utfordringene ligger i å lære spillerne hva de skal gjøre når laget mister ballen. En av spillerne må da hurtigst mulig tilbake og bli målvakt, eller bytte med en annen som skal være det.

Det spilles uten måltavler.

Barnekamplederen skal være barnas hjelper på banen og veilede etter sunn fornuft i henhold til Minihåndballspillets ideelle mål.

Vi får innimellom spørsmål om retningslinjer for filming og publisering av kamper på nett.

 

Det er ikke tillatt å publisere bilder/film av barn uten at samtykke er gitt.  Dette er ikke til hinder for at trenere/lagledere kan filme kamper til bruk for interne analyser, men det er altså ikke lov å publisere dette på nett uten aktivt samtykke.  

 

Det vises for øvrig til NIFs retningslinjer som kan finnes her. 

Her finner du spillerlisten for Loppetassen. 
Denne bør fylles ut på forhånd.

Last ned