Annonse
2024 Posten Cup

Hold Ctrl-tasten nede (Cmd-tasten på Mac).

Trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.

2020_kortbane_spill.jpg

5'er håndball 9 og 10 år

Her finner du informasjon om 5'er håndball for gutter og jenter 9 og 10 år.

Det spilles femmerhåndball på kortbane. 

Hensikten med 5'er håndball på kortbane er at utviklingen av håndballspillet vil skje gradvis og således klargjøre spillere, trenere og foreldre til ordinært spill på stor bane.

Dette uten å gå på kompromiss med hensynet til mange ballberøringer, trening av tekniske detaljer og grunnelementene i håndball. Det er viktig å ivareta den enkelte spillers nåværende nivå, men også bevare spillernes nysgjerrighet etter å nå neste nivå (større bane, flere regler og fokuspunkter).

5'er håndball på kortbane er:

  • Begeistringballfølelse
  • Romorientering
  • Fellesskap
  • Tekniske utfordringer
  • Fokus på utvikling i håndballen.

Banen er 25,5-26x20 meter.
Her kan du lese mer om kortbanehåndball. 

Det holdes oppstartsmøte for påmeldte lag før sesongstart. Hvert lag må være representert med minimum en person på webinaret. 

Kontakt gjerne vår barnehåndballansvarlig Guro Renolen Brandtzæg om du lurer på noe rundt de yngste håndballspillerne.
Eventuelt kan du kontakte sentralbordet: 48095500

Husk at du som er lagleder, må ha lagt inn e-postadresse for å få endringsmeldinger! Ta kontakt med oss om du lurer på hvordan du gjøre dette.

Lagene melder seg på for hele sesongen via TurneringsAdmin (TA). Det er leder i klubben som har tilgang til å melde på lag. Rekruttering av nye lag kan meldes på i løpet av sesongen via epost til oss.

I påmeldingen velger laget om de er øvd eller uøvd. Denne informasjonen er KUN til intern bruk for administrasjonen for å få til flest mulig jevne kamper. Det tas også hensyn til reisevei.

Meld inn ønsker ved påmelding. Skriv dette i kommentarfeltet ved påmelding.​

Kampoppsettet for hele sesongen publiseres før høstferien.

 

Oversikt over hvilke helger det spilles 5'er håndball sesongen 2024-2025.

Kamprundene arrangeres på én dag.
Kampoppsettet offentliggjøres før høstferien. 

26.-27. oktober

Aktivitetsserien J/G 9 - 1. runde

23.-24. november

Aktivitetsserien J/G 9 - 2. runde

14.-15. desember

Aktivitetsserien J/G 9 - 3. runde

11.-12. januar

Aktivitetsserien J/G 9 - 4. runde

25.-26. januar

Aktivitetsserien J/G 9 - 5. runde

8.-9. februar

Aktivitetsserien J/G 9 - 6. runde

15.-16. mars

Aktivitetsserien J/G 9 - 7. runde

29.-30. mars

Aktivitetsserien J/G 9 - 8. runde

 

19.-20. oktober

Aktivitetsserien J/G 10 - 1. runde

2.-3. november

Aktivitetsserien J/G 10 - 2. runde

16.-17. november

Aktivitetsserien J/G 10 - 3. runde

7.-8. desember

Aktivitetsserien J/G 10 - 4. runde

18.-19. januar

Aktivitetsserien J/G 10 - 5. runde

1.-2. februar

Aktivitetsserien J/G 10 - 6. runde

8.-9 mars

Aktivitetsserien J/G 10 - 7. runde

22.-23. mars

Aktivitetsserien J/G 10 - 8. runde

5.-6. april

Aktivitetsserien J/G 10 - 9. runde

Kampene finner du i terminlisten, under valget KAMPER

Her søker du fram kampene for ditt lag ved å skrive klubbnavn  og klassen du søker opp.

F.eks.: LFH09 jenter 10

Da kommer terminlistene til alle lagene som klubben har meldt på i jenter 10.

For å lage en best mulig serie er ikke alle kampene til f.eks LFH09 jenter 10-3 i samme pulje, det er derfor lurt å søke opp kampene for laget, ikke for den puljen laget ditt hører, til i de første kampene. Puljetilhøringet er ikke 100% gjennom sesongen.

Spillerliste for Aktivitetsserien 5'er håndball. Det brukes spillelister som gjelder for den aktuelle kampdagen, i stedet for kamprapport pr. kamp. Spillelisten fylles ut og leveres til arrangør på kampdagen. Arrangør sender spillelister med resultater til nhf.innlandet@handball.no  

 

Det er arrangøren sitt ansvar å sette opp dommere til kampene. Hvis arrangøren er i manko på dommere, kan naboklubber kontaktes.

Når dommeren er ferdig med sine kamper, skal skjema for dommerregning fylles ut, og arrangør og dommer blir enige om betaling, kontat i hallen eller overførsel til bankkonto. 

16.1 Utgiftsdekning til dommere

Dommerne får refundert sine utgifter etter følgende satser pr. dommer pr. kamp:

  • 9-10 år anbefalt            kr 120,-

Spilleregler for 5'er håndballsesongen 2024-25. 
Se flere barnehåndballbestemmelser her

Det brukes ikke måltavle i femmerhåndball.
Banesekretariatet fører resultatet. 
I barnehåndballen brukes det ikke Time Out.

 

 

Hensikten med 5'er håndball på kortbane er at utviklingen av håndballspillet vil skje gradvis og således klargjøre spillere, trenere og foreldre til ordinært spill på stor bane. 

Arrangørens ansvar: 

  • Arrangør forplikter seg til å følge NHF RIs arrangementsmal og #Verdiløftet. 
  • Arrangør stiller med en Fair Play-vert i hallen på arrangementsdagen 
  • Skaffe dommer til turneringen. Dommerne skal ha gjennomført Dommer barnehåndball eller Dommer 1. RI anbefaler to dommere pr. 5'er kamp. 
  • Skaffe dommerutviklere til turneringen. 
  • Administrere avlønning av dommere. Honorar er opp til klubbene, men RI anbefaler 120kr per kamp. 
  • Sette seg inn i reglementet for aktiviteten som skal foregå. 
  • Anbefalt billettpriser: 
    • Voksne 16-67 år: 50kr 
    • Barn opptil 6-15 år: 30kr 
    • Barn 0-5 år: gratis 
    • Honnør 67 år +: 30kr 
    • Ledsager med gyldig bevis skal ikke betale. 
  • Sørge for de praktiske i hallen, som kiosk, garderober og at hallen er åpen når lagene kommer.
  • Holde åpen kiosk med et allsidig utvalg, og med vekt på at det også skal være sunne alternativer. 
  • Skaffe en speaker og sørge for at det er musikk i hallen. Speakeren skal med jevne mellomrom lese Fair Play teksten.  
  • Ballstørrelse 00/0 skal ligge ved hver bane. Klasse 9 år benytter størrelse 00 og klasse 10 år benytter størrelse 0.  

Kamp gjennomføring: 

  • SPEAKER/MUSIKK  
    • Vi ønsker speaker og musikk i hallen. Speakeren kan for eksempel: 
      • Ønske velkommen  
      • Informere om Fair Play (lese opp teksten gjennom dagen)  
        • Teksten: “Kjære alle håndballvenner! Håndball skal være gøy. Og er en idrett for alle. Derfor er vi opptatt av Fair Play. Vi ber dere støtte laget deres på en fair og sporty måte, og vise en positiv holdning ovenfor alle deltakere, dommere og de andre i publikum. Ha en fantastisk dag i hallen!”  
      • Annonsere kampene  
      • Opplyse om spilletid  
      • Tidtaker og speaker setter i gang alle kampene likt og teller gjerne ned (høyt) når det er igjen ti sekunder. 
      • Opplyse om eventuelt salg av kaffe/mat mm. 
      • Musikk som passer til arrangementet. Sjekk med barna i egen klubb hva som er kult! 
      • Musikk spilles vederlagsfritt på alle 5'er arrangement. NIF har på vegne av alle sine medlemmer gjort en overordnet avtale med både Tono og Gramo, som gjør at medlemmer av NIF slipper å rapportere og betale lisens for bruk av musikk på idrettsarrangement   
      • Orientere og lede premieutdelingen (Kun siste serierunde om våren) 
  • INNLØPING 
    • Oppfordrer til innløping før spillernes første kamp. De fleste spillerne synes det er stas med innløping til kampen og opplesning av navn på spillerne. 
  • PREMIERING 
    • Gjelder kun siste runde. Alle arrangører mottar premier til alle spillerne i forkant av siste runde. 
    • Det er premiering i 5'er håndball siste runden om våren. I den forbindelse skal arrangørklubbene markere dette og sørge for at utdelingen av premiene skjer på en god måte. Kampoppsettet inneholder ingen pauser, slik at om det finnes egne rom tilgjengelig der premieutdelingen kan foregå, er det det beste. Alternativt kan premieutdelingen foregå i hallen på siden av banen eller midt mellom de to minibanene. Premieutdelingen gjennomføres fortløpende hele dagen og rett etter at hvert lag har spilt sin siste kamp. Speaker i hall bør med jevne mellomrom opplyse om hvor premieutdelingen foregår og at når hvert av lagene har spilt sin siste kamp, går de rett til premieutdeling. 

Arrangøransvarlig, Fair Play-vert og veileder/ansvarlig for dommerne: 

Det skal alltid være en ansvarlig til stede under hele arrangementet. Vi oppfordrer vertskapet til å ha Fair Play vester eller gensere for benyttes av arrangementsvertene. Fair Play-bannere og verdiplakater kan benyttes for å pynte opp hallen under arrangementet.  

For å hjelpe dommerne, er det positivt å ha en dommerveileder på plass, som kan 5'er håndball-regler. 

  • Alle lag skal ha hjemmearrangement i løpet av sesongen
  • Lagene skal spille tre kamper hver runde. Unntak kan likevel forekomme
  • Regionen endrer kampoppsettet ved trekking av lag inntil fire dager før kampdag. Etter dette blir kampene fjernet og ikke erstattet. Arrangerende klubb har ansvaret for nytt kampoppsett i hallen.
  • Varierte motstandere
  • Reiseveg skal tas hensyn til så langt det lar seg gjøre. Laget må regne med å reise til nabosonen.
  • Flere lag fra samme klubb kan ikke regne med å få spille i samme hall
    • For å klare å opprettholde variert motstand
    • Unngå internkamper
  • Lag fra samme klubb blir satt opp på ulike dager for å kunne benytte spillere/trenere på tvers av lagene
  • Lag som trekker seg etter at kampoppsettet er publisert ilegges et gebyr. Se pkt. 16 i Reglementet for 2024-25.
  • Det er ikke mulig å flytte kamper til andre helger

Ved påmelding av lag har dere et kommentarfelt hvor dere kan skrive inn hensyn dere ønsker vi skal imøtekomme for sesongen. Ønskene som ble spilt inn i sist sesong, gjelder ikke denne sesongen. Disse ønskene vil vi ha før vi lager oppsettet slik at vi får færre endringer underveis.

 

Vi får en del henvendelser og ønsker å presisere følgende - gjelder alle klasser:

  1. Spillere som må spille på tvers av flere lag i samme aldersgruppe.

Her setter vi opp lagene på ulike dager (lørdag og søndag). Da holder vi oss innenfor reglementet som sier at en spiller max kan spille tre kamper pr dag med tilstrekkelig pause. Helhetsbelastning på enkeltspillere må alltid vurderes!

  1. Lag som må være i samme hall pga trener/lagleder må være med på alle lagenes kamper.

Skal vi klare å forholde oss til retningslinjene om varierende motstand og unngå internkamper, kan vi ikke sette opp lagene i samme hall. Løsningen her vil være å sette opp lagene på ulike dager (lørdag/søndag). Eventuelt kan klubben spille internkamp eller benytte seg av foreldre som lagledere.

  1. Lag som må være i samme hall pga hjemmearrangement.

Dette har vi forståelse for, og noe vi vil ta hensyn til ved ønske fra lagene.

 

Verdiløftet er et prosjekt som skal fremme håndballens verdier – for alle som tilhører håndballfamilien. Håndballen skal være en plass å høre til – i trygge rammer!

Les mer om #Verdiløftet her. 

Vettregler for håndballfamilien

Uavhengig av hvilken rolle man bekler, skal man vite hva som forventes av deg når du representerer håndballen. Dette gjelder spillere, trenere, dommere, foreldre og alle andre som oppholder seg i hallene våre.  

Vettregler for håndballfamilien er nye vettregler for Håndballfamilien. Vettreglene sier noe om hva som forventes av oss for at vi kan bidra sammen til et tryggere og mer positivt kampmiljø.  

Last ned plakatene og bruk dem på skjermer, digitalt eller der dere måtte trenge.

Det er ikke tillat å publisere bilder/film uten samtykke er gitt. Husk derfor alltid å spørre om lov før bildet/videoen tas og før det deles. Det er lurt å tenke over at uønsket publisering og deling kan før til erstatningsansvar og straffeansvar i henhold til personopplysningsloven og åndsverkloven. I tillegg er hovedregelen at det alltid skal innhentes samtykke fra de som kan identifiseres på bildene/videoene.  

For oss i Norges Håndballforbund er det viktig at idretten tilhører alle og at alle føler seg inkludert. Derfor har vi laget en oversikt som det er lurt å ha i bakhodet før man deler innhold i diverse digitale kanaler. For når det først er delt, så er det offentlig uavhengig om det publisert på en lukket gruppe eller ikke. 

  1. En tommelfingerregel kan være at man tenker igjennom: Ville jeg selv syntes det var greit at bilde/videoen ble delt? 
  2. Ikke ta bilder/video av folk som ikke vet om det, som ikke vil at du skal publisere, eller som kan synes bilde/videoen(e) er flaut. Husk å innhente samtykke før fotografering/filming, uansett om du tenker å publisere innholdet eller ikke.  
  3. Ikke glemt at det du publiserer på nettet, er synlig for alle, og at det ikke forsvinner fra det digitale universet. Det er veldig lett å ta et skjermbilde eller skjermvideo. 
  4. Vær bevisst på hvilke situasjoner det tas bilder eller video i. Ta aldri bilde/video av nakne personer eller lettkledde barn, og publiser ikke bilder av kroppsdeler som normalt er tildekket med minimum svømmeklær.  
  5. Dersom et samtykke trekkes tilbake, må publiserte bilder og videoer slettes der de er lagret og delt. 

Under finner du flere nyttige linker om nettvett for klubber, foresatte og spillere: 

Last ned samtykkeerklæring for publisering av bilder og film 

Idrettsforbundets retningslinjer for publisering av bilder og film av barn