Annonse:
Dokumentarserie om Miniheltene og Hjerteligaen
Annonse:
Dokumentarserie om Miniheltene og Hjerteligaen

Hold Ctrl-tasten nede (Cmd-tasten på Mac).

Trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.

Sommerprogram2019.jpg

Sommertrening

Sommerferien er tid for avkobling fra håndballen, men for håndballspillere er det viktig å holde grunnformen vedlike.

Denne saken er eldre enn ett år, og kan inneholde utdatert informasjon.

Vi går snart inn i feriemodus og «late dager». Men selv om man er på ferie er det viktig for en håndballspiller å holde grunnformen vedlike. Laget tar en pause fra organisert aktivitet og det gir deg som spiller en gylden anledning til å legge ned en ekstra egeninnsats i denne perioden!

Det er en stor fordel at spillerne opprettholder treningsvolum, men at treningen gjerne er noe annerledes på sommeren enn resten av året. I dette sommerprogrammet er det fokus på styrke og utholdenhetstrening slik at du både opprettholder fysisk form og tåler treningsbelastningen (holder deg skadefri) til høsten når laget starter opp med organisert aktivitet igjen.  

I forbindelse med dette har NHF Region Øst i samråd med våre fysiske trenere Zoë Van Der Weel og Iselin Rachelsdatter Hoholm utarbeidet et sommertreningsprogram med utgangpunkt i spillplasser. I hovedplanen står det hvilken type økt du skal kjøre til hvilken dag, og øktplanen for hver økt finner du i de forskjellige treningsprogrammene.  Varighet på alle øktene i programmet er rundt én time. Det er også lagt ved et oppvarmingsprogram som skal gjøres før hver økt.

Hovedforskjellen mellom sommerprogrammene er treningsplanen, da planen for de ulike spillertypene har noe ulikt fokus og utvikling. Ta en titt på programmene og gjør deg best mulig rustet til ny sesong. Vi minner om at dette er kun et treningsforslag.

Sommerprogram for bakspillere

Sommerprogram for kant- og linjespillere

Sommerprogram for målvakter

Du trenger minimalt med utstyr for å gjennomføre disse sommerprogrammene, men det kan være lurt å kjøpe en strikk med letteste motstand hvis du ikke allerede har det. Ellers er det bare å bruke fantasien hvor øktene gjennomføres; lekeplass, jungle-gym, skogen osv., og hva man bruker som ytre belastning. Tren gjerne med andre; få med bror, søster, foreldre eller venner!

Har du spørsmål rettet til dette ta kontakt med:
Trine Sneeggen Fors
trine.sneeggenfors@handball.no

På vegne av oss i spill og trening ønsker vi deg en riktig god sommer!