Hold Ctrl-tasten nede (Cmd-tasten på Mac).

Trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.

Trening frem mot sesongstart

Gikk du glipp av webinaret som ble holdt 07. mai om fysisk trening? Her får du foredraget oppsummert.

07.05.2020 holdt trenerutvikler Eli Longva webinaret:

«Fysisk trening - Hvordan legger du best mulig til rette for håndballspilleren inn mot sesongen 2020/21»?

Her får du foredraget oppsummert og tilgang til dokumentasjonen som ble benyttet.

Foredraget tok utgangspunkt i resultater fra forskning publisert av Andersson og Möller ved Senter for idrettsskadeforskning. Resultatene gir oss et tydelig bilde av hvordan skaderisikoen øker ved brå økning i håndballbelastning og introduserer et forholdstall håndballbelastnings-ratio som vi som trenere kan styre etter.

Håndballbelastnings-ratioen regner du ut ved å sammenligne belastningen i en uke med gjennomsnittlig belastning i de fire foregående ukene. Håndballbelastning defineres som summen av trening og kamper og påvirkes av både mengde og intensitet.

I utvikling av håndballutøveren vil det i mange tilfeller være positivt og riktig å øke håndballbelastningen. Men hva hvis økningen skjer for brått f.eks. etter sykdom, skade, ferier eller andre pauser slik som nå pga. koronaviruset?

Resultatene fra Andersons og Möllers forskning viser at det går en viktig grense ved økning på 60% i håndballbelastning. Kommer utøveren i en uke over denne så dobles risikoen for skader. Allerede fra pluss 20% begynner skaderisikoen å øke, men her kan spesifikk skadeforebyggende trening ha en positiv effekt.

Dette er et godt hjelpemiddel nå etter en periode hvor mange av våre håndballungdommer har hatt lav aktivitet sammenlignet med normalt. Noen har sikkert trent bra, men mange har trent både færre timer og med lavere intensitet - og de har kastet lite ball.

I gledesrusen ved å få komme inn i hallen igjen og hvor det største ønsket til mange er å få slå seg løs og skyte på mål - har du som trener mulighet til å gi utøverne og gruppen din helt avgjørende god veiledning. Undersøk hvor mye de har trent og hold igjen! Når du planlegger kommende ukes treningsaktiviteter, sammenlign med gjennomsnittet av de fire foregående, dvs. bruk håndballbelastnings-ratioen aktivt og sats på stor variasjon.

Det samme gjelder når vi forhåpentligvis skal i gang med vanlig aktivitet igjen til høsten - bruk dette forholdstallet i planleggingen.

Foredraget ga veiledning i hva som er viktigst å trene - å holde ved like i perioder med egentrening. Og dette gjelder i aller høyeste grad nå når aktiviteten gradvis skal bygges opp igjen.

Her skiller kast seg ut - hold oppe mengden kast og legg inn maks kast; altså skudd (gjerne på vegg el.l.) og langkast. Sjekk ut «pyramide»-metodikken introdusert i foredraget både for skulder og for knær/ankler. Husk at vi er i en eksplosiv idrett, med flere typer maks-situasjoner - det gjør utøveren ekstra sårbar hvis det blir lange pauser fra ordinær aktivitet.

I vedlagte dokument får du også flere gode tips om variasjon og progresjon i styrketrening, filmer av styrkeøvelser (kilde: exorlive.com), ballbehandling og litt om trening av hurtighet og utholdenhet for håndballspillere.

Vi heier på deg og din treningsgruppe og satser på at dere kommer dere fint inn i neste sesong med tilnærmet 100% spillerstall skadefri og klar for videre utvikling.

Skadefrie får håndballungdommene fortsette med sporten de elsker.
Lykke til videre i trenerrollen - din innsats er verdifull!

Spørsmål til artikkelen og foredraget kan rettes til
Trenerutvikler Eli Longva: 
post@trenereli.no tlf: 93480840
Kontaktperson i NHF Region Øst, Iver Stølen: 
iver.stolen@handball.no

Presentasjonen fra foredraget finner du her.