Annonse:
20240403 Maskot Gjensidige 4.4
Annonse:
20240403 Maskot Gjensidige 4.4

Hold Ctrl-tasten nede (Cmd-tasten på Mac).

Trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.

Stig Hillestad1.jpg

Nidarø - unik plassering

- Nærheten til næringsliv med handelsstand, hoteller og attraktive by-gater innenfor gangavstand, det gjør Nidarø unik som plassering av en ny storhall.

Denne saken er eldre enn ett år, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det sier direktør i Visit Trondheim, Stig Hillestad, (bildet) og fortsetter:

- Når andre byer har sine storhaller omgitt av asfalt, har Trondheim en grønn lunge, midt i storbyen. Et levende by-rom, landlig, men likevel svært sentralt.

- Brattøra er også et godt ”navn” i denne sammenhengen. Nærmere et kollektivt knutepunkt kommer man ikke. Men der er det som vi forstår ikke aktuelt, rett og slett fordi tomt ikke frigis.

 Kan ikke kjøre til døren

- Trondheim er en liten stor-by. Med godt utbygd kollektiv-tilbud, kan vi ikke forvente å kjøre til døren med egen bil til de store arrangementene, være seg idrett, konsert eller messe. Det er heller ikke vanlig i andre byer på store arrangement. Igjen, både gangavstand og kollektivtilbud er svært nært en storhall på Nidarø.

- Så har jeg stor forståelse, også av egen erfaring, at adkomst til bredde-idrett og ”daglig bruk” må være mulig. Det er hverdagene det er flest av, og dette må løses. Til de store arrangement-dagene kan det planlegges grundig god tid i forveien, sier Hillestad.

- Trondheim er kjent både som kulturby/konsertby, messeby og idrettsby. Mange store arrangement går oss hus forbi om vi ikke snart får en storhall på plass. Hva vil i så fall det bety for turistnæringen om uenigheten om storhall-plassering fører til ytterligere forsinkelse på prosjektet?

Frykter utsettelse vil skade messene

- Det viktigste for reiselivet som en viktig del av næringslivet er å få på plass en attraktiv storhall som kan gi byen og regionen muligheter til store arrangement så vel som å møte byens krav til breddeidrett og aktivitet i et langsiktig perspektiv.

- På kort sikt er vi redd en ytterligere utsettelse vil sette viktige arrangement som Aqua-Nor og Nor-Fishing på spill, og ikke minst som troverdig arrangørby når vi skal være stolt vertskap for Euro 2020. Disse forpliktelsene betyr naturligvis mye for byen.     

 - At det kommer tusenvis av tilreisende enten det er idrett, messe eller konsert – hvordan kan gunstige ringvirkninger måles – for lokalt turistrelatert næringsliv?

- Arrangement-turisme, det at vi bruker byen til overnatting, mat, drikke og opplevelser i tilknytning til arrangementene, måles ofte i hotellnæringen som belegg eller ”revpar” (omsetning per tilgjengelig rom). For handelsstand og restauranter kan man garantert også lese av de beste omsetningsdagene, som for hotell, på de dagene hvor det ”skjer” noe i byen.

- ”Revpar” i Trondheimsregionen var neste tre-gangen i forhold til samme dag året i forveien da Bruce Springsteen spilte i Granåsen. Jeg gikk selv de 20 minuttene til fots det siste stykket og til en fantastisk konsert. Det tror jeg også alle vil forvente å gjøre om en stor artist spiller på ”Øya” - eller de datoene et stort idrettsarrangement lokker tilreisende til byen.

 - Trondheim skal stå som arrangør for to EM-sluttspill i 2020. Herrenes går i januar, og hvis vi ser på tilsvarende arrangement i år – i Polen - da rapporterte 1200 pressefolk  fra mesterskapet. 2958 timer ble kringkastet, og det sier seg selv at det ikke bare var rapporter/bilder fra håndballbanene, men mye også fra de fire arrangørbyene; Gdansk, Katowice, Wroclaw og Krakow. Hva vil du si om betydningen av slik profilering for Trondheim? 

Europas øyne rettet mot Trondheim

- Det er slikt vi drømmer om. Det skaper ikke bare verdier for tilreisende. Det gir oss som bor her både stolthet og livsglede å kunne være nært denne type begivenheter. Da SuperCup ble spilt på Lerkendal i august, var det fotball-interesserte Europas øyne rettet mot Trondheim. Trondheim var Norge. Ingenting skaper mer entusiasme og grunnlag for fellesskap og glede enn idretts- og kulturarrangement.

 - Nidarø og storhall har vært en het potet i mediene – både på papir og i sosiale medier. Visit Trondheim har det vært lite på banen. Hvorfor det?

- Denne saken har virkelig fått ekstraordinær oppmerksomhet siden i sommer. Alle har uttalt seg i det offentlige rom, også Visit Trondheim. Vi har samtidig største respekt for at det er en kompleks vurdering. Kortsiktige og kritiske vurderinger, opp mot et langsiktig potensial.

Begeistret for et oppgradert Spektrum

- Jeg har opplevd dette prosjektet som en utvikling og modernisering av dagens Trondheim Spektrum, ikke at det skal bygges en ny storhall. Hallen har vært der lenge, og også i det perspektivet er jeg begeistret for en oppgradering av dagens Spektrum til å møte de moderne kravene både topp og bredde har. Dette vil gjøre arrangementsbyen Trondheim attraktiv for nye, store vertskapsoppgaver på ”festdagene” i tillegg til et topp moderne tilbud til hverdags- og bredde-aktiviteten, sier Visit Trondheim-direktør Stig Hillestad.