
Frivillig under EM 2026
EM 2026 for menn arrangeres i Bærum 15.-20. januar. Nå kan frivillige registrere seg for å være med!
Unity Arena i Bærum vil være vertskap for to innledende gruppespill i Håndball-EM for menn. Kampene på norsk jord spilles i perioden 15.-20. januar, mens mesterskapet i sin helhet strekker seg til 1. februar.
Noen av verdens beste håndballspillere kommer til Unity Arena på Fornebu, og vi trenger din hjelp!
Mesterskapet hadde ikke vært mulig å gjennomføre uten engasjementet og dedikasjonen til alle frivillige, og vi håper at du vil være med på laget i januar.
Norges Håndballforbund trenger hjelp til mange ulike oppgaver under mesterskapet, og er du usikker på hvilken frivilliggruppe som passer deg, finner du en detaljert beskrivelse av hvert område nedenfor og i søknadsskjemaet. Du kan sette opp to valg i prioritert rekkefølge. Lederen for gruppen du ønsker å jobbe for vil behandle søknadene fortløpende, men det må påregnes noe responstid på søknaden.
Frivilligregistreringen skjer gjennom Rubic, og du må lage en bruker for å kunne registrere deg. Der fyller inn personalia, tidligere arbeidserfaring og laster opp et bilde av deg selv.
Gå ikke glipp av sjansen til å oppleve håndball i verdensklasse. Vi ser frem til din søknad!
Dersom du har spørsmål knyttet til det å være frivillig, kan du kontakte oss på volunteers@handball.no.
Alle er velkomne til å søke som frivillig (16-årsgrense). Dersom du ikke bor i arrangørbyen, er du selv ansvarlig for reise til og fra, og overnatting under oppholdet.
Er du usikker på hvilken frivilliggruppe du ønsker å være en del av? Les mer om de ulike gruppene her:
AKKREDITERING (ACCREDITATION STAFF)
Denne gruppen sørger for at alle som har en oppgave å utføre i arenaen får akkreditering som gir dem tilgang til bestemte områder. Vi trenger deg som er strukturert, serviceinnstilt, kan jobbe med data og som behersker norsk og engelsk. Noe arbeid i forkant av kampdagene i tillegg til under arrangementet.
FRIVILLIGSERVICE (VOLUNTEER SERVICE)
Frivilligsenteret (Volunteer Kitchen) er hjertet av arenaen under EM. Frivillige her står for kaffekoking, vaffelsteking og organisering av måltider, men viktigst av alt: Dere skal yte god service og lage god stemning for alle våre frivillige. Vi ønsker deg som vil utgjøre en forskjell, vise omsorg og ta i et tak, og som kommer på vakt (og drar) med et smil som smitter.
Trivselsgjengen sørger for hyggelig stemning, og passer på at frivillige på vakt får i seg både mat og drikke.
Frivilliggruppen (Volunteer Pool) er plassen for deg som ikke vet hvilket område du ønsker å bidra på under EM. Et stort arrangement krever ofte omrokeringer på arbeidsoppgaver. Vi trenger en fin gjeng som kommer hver dag uten konkrete oppgaver, som vil få arbeidsoppgaver ut ifra hvor det er størst behov eller frafall. Du som søker deg hit må være fleksibel, og ikke være redd for å ta nye oppgaver på strak arm. Noen deler av dagen kan være rolige, men her kan også mye spennende skje!
IT/LOGISTIKK (IT/LOGISTICS)
Logistikk arbeider med mottak, håndtering og retur av utstyr og varer. IT sørger for oppfølging av nettverk og maskinvare.
KONKURRANSE (COMPETITION)
Frivillige i denne gruppen bidrar med ulike oppgaver knyttet til treninger og kamper i arenaen. Her trengs det moppere, flaggbærere og folk som liker å ta i et tak på gulvet.
MEDIA (MEDIA STAFF)
Frivillige i mediegruppen dekker arbeidsoppgaver på pressesenteret, pressetribunen og i øvrige mediesoner, og får oppleve hvordan et mesterskap gjennomføres fra medienes perspektiv. Gruppen er vertskap for TV/presse/foto, og skal se til at medierepresentantene har det bra og har det de trenger.
PUBLIKUMSSERVICE (VENUE STAFF)
Frivillige i denne seksjonen er arrangementets ansikt utad, og vi søker deg som er blid, trivelig og serviceinnstilt. Du viser publikum til sitteplassene sine, holder det ryddig i arenaen under kamp, og hjelper til med å rydde tribunene etter kamp.
I FanZone vil du være med på å legge til rette for at barn og voksne i alle aldre skal få en gøyal håndballopplevelse utenom kampene. Her hjelper man utstillere på stands, rydder og rigger.
Som frivillig i arenarigg (Venue Rigging) vil du bidra med opp- og nedrigg av arenaen. Vi skal blant annet gjøre hallen og garderobene klare til kamp, heise flagg, bygge sekretariat-bord, kle hallen i riktige farger og med riktige logoer og reklamer, kjøre jekketraller og sette opp gjerder ute. Vi avslutter arrangementet med å rydde/rigge ned arenaen, og søker derfor deg som er praktisk anlagt og liker å ta i et tak.
SIKKERHET (SECURITY STAFF)
Sikkerhet er ansvarlig for at rømningsveiene ikke er blokkert, og bidrar med ulike tilsynsoppgaver, brannvakt, publikumskontroll i innganger og i arenaen, samt adgangskontroll til akkrediterte områder. Sikkerhet er ansvarlig for at alt går riktig for seg i arenaen.
Billettgruppen (Tickets/Promotion Staff) har ansvar for scanning og kontroll av billetter i døren, utdeling av forhåndsbestilte billetter og salg av restbilletter.
TRANSPORT (TRANSPORT)
Transportgruppens hovedoppgave er å sørge for at forflytningen av blant annet materiell, lag, dommere og representanter for NHF og IHF fungerer knirkefritt. Til dette trengs det serviceinnstilte sjåfører med godt humør. Vi ser etter deg med gode engelskkunnskaper, og om du kan andre språk vil dette være en fordel. Vi ser først og fremst etter sjåfører med førerkort klasse B, men har du førerkort til minibuss er dette et stort pluss.
Vi trenger også sjåførhjelpere, så førerkort er ikke et krav.
VERTSKAP (HOSPITALITY/VIP SERVICE STAFF)
Vertskap har som oppgave å bistå lagene med teamguider, bemanne informasjonsdesker på spillerhotellene, være treningsverter i arenaene, ordne med frukt, vann etc. i garderober, koordinere kamp- og treningssteder, samt ha ansvaret for draktvask for lagene i arrangørbyen. Gruppen skal også yte førsteklasses service til spesielt inviterte gjester, sponsorer og andre med VIP-billetter.