Hold Ctrl-tasten nede (Cmd-tasten på Mac).

Trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.

Jente_ball_2021_foto_T_håkensbakken.jpg
Foto: Terje Håkensbakken

Håndballarrangør for første gang?

Eller trenger du bare noen tips for at det skal bli best mulig for arrangør, deltaker og publikum?

Denne saken er eldre enn ett år, og kan inneholde utdatert informasjon.

Et arrangement i håndball er i et begrep som beskriver avviklingen av en eller flere håndballkamper. For å gjennomføre håndballkamper med suksess kreves det at mange forhold virker sammen samtidig.

Det viktigste er at gjestene som kommer til hallen føler seg velkommen. Klubben som er arrangør bør se seg selv som vertskap for alle som kommer i hallen.

Dette kan ivaretas blant annet gjennom følgende punkter: 

  • tenk igjennom hvordan gjestene finner hallen, noen er enkle å finne, andre kan det være greit å dele en veibeskrivelse for. 
  • Hvor parkerer man? Kanskje er det lurt å ha en vert på parkeringsplassen for å sikre at den utnyttes godt nok, særlig om det er knapt med plasser.
  • Garderober, toaletter, kiosk, rømningsveier og eventuelt andre servicefunksjoner for publikum, spillere, lagledere og dommere bør merkes og alle som kommer til hallen bør ønskes velkommen.
  • Sjekk at de tekniske hjelpemidlene virker.
    Vet noen som er i hallen hva man gjør om det går en sikring? Virker klokke/iPad/musikk osv.
  • Er det i orden på tribuna? Er det ryddet siden siste arrangement eller trening? Har klubben tilbud om utlån av sitteplater må ha et ansvar for dette.
  • Håndballregionen har plakater for kamper/resultater og sender om ønskelig dette til klubbene.
  • En innpakning av arrangementet som visuelt forteller at dette er et håndballarrangement i regi av klubben.

For klassene under bruker vi spillerlister på papir
Klikk på klassen for å få opp lista som gjelder for klassen. Det føres live kamprapport fra klassen 11 år og oppover. 

Vi oppfordrer alle lag, i alle klasser, til å registrere spillerne i TA, da får vi i håndballregionen en god oversikt over hvor mange spillere dere har. Alle spillerne kan føres opp på ett av lagene, selv om flere lag kan være påmeldt til seriespill.

Alle klubber med lag i Interport 4'er og Aktivitetseriene får som regel arrangement i sin hjemmehall i løpet av sesongen. Billettinntekter fra disse arrangementene tilfaller arrangørklubben.

Anbefalte billettpriser:
Voksne kr. 60,-
Barn kr. 30,-

Vippsbetaling er vanlig og i noen haller kan man også betale med kort. 

NHFs verdier er Begeistring, Innsatsvilje, Respekt og Fair Play.
Dette er viktige premisser for alle arrangementer i vår region.
Vi oppfordrer klubbene til å ha vester eller gensere som benyttes av arrangementsteamet, og verdiene kan med fordel påtrykkes dette tøyet. Vi har et lite lager med vester om klubber ønsker seg, så ta kontakt med Merethe Kjellberg.

Arrangementsutvalg/team
Klubbene oppfordres til å utvikle gode rutiner og praksis for å utøve vertskap.
Det anbefales at klubben etablerer et utvalg eller team med ansvar for alle arrangementer i klubben. Utfra størrelse, behov og organisering kan man lage undergrupper eller mindre team som løser de praktiske og faktiske oppgavene i forbindelse med hvert enkelt arrangement eller type arrangement (Aktivitetsserie osv.)

Regionen bidrar gjerne til utvikling av enda bedre arrangementer i din klubb!

Vår arrangementsmedarbeider Merethe Kjellberg har lang erfaring i gjennomføring av små og store arrangementer. Ta gjerne kontakt med Merethe om du ønsker en prat om hva din klubb kan gjøre for å øke inntjeningen i kiosken, for å få mer publikum i hallen eller om du har noe annet rundt dine hjemmearrangementer du gjerne vil diskutere.

Dommere
Klubben setter opp dommere og betaler dommerne i hallen i klassene 6-11 år.
Her finner dere dommerregning som klubben kan skrive ut.

For aktivitetsserien 12 år melder klubben inn dommere til regionen.
Det betyr at noen av dommerne som dømmer i Aktivitetsserien 12 år mottar sitt dommerhonorar elektronisk, i IO (Idrettsoppgjør, klikk her for bruksanvisning)

Hvis det oppstår sykdom i laget som gjøre at dere ikke kan stille til kamp må følgende retningslinjer følges:

  • arrangør må varsles
  • motstanderlaget må også få beskjed
    Info om kontkaktpersoner skal være registrert og tilgjengelig i TA
  • dommerne må få beskjed om kamper som utgår
  • Ved forfall til kamp må også håndballregionen kontaktes, dette gjøres på telefon 480 95 500 eller e-post nhf.innlandet@handball.no