Hold Ctrl-tasten nede (Cmd-tasten på Mac).

Trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.

mia og maia 16.9.jpg

Regional Utviklingsgruppe 2

Utviklingsgruppe for dommere som på sikt ønsker å utvikle seg til å dømme på høyeste regionale nivå, eller nasjonalt nivå. Unge talentfulle dommere som per i dag er rangert på nivåene bak gruppe 1.

Mål

Regionale dommertalenter prepareres inn mot utviklingsgruppe 1

Utviklingstiltak rettet mot dommertalenter i klubb / sone

Region

  • Hvert dommerpar har egen regional dommerutvikler.
  • Et tilpasset og utviklende kamptilbud med regelmessig oppfølging mellom prestasjons samtaler og coaching samtaler.
  • Gjennomført utviklingssamtale.
  • Utarbeide plan for dommere som ikke blir tatt opp til utviklingsgrupper på høyere nivå, men legger til rette for god regional dommerkarriere.
  • NHF regioner melder inn senest 1.7. deltagere til utviklingsgruppe 2 og parets dommerutvikler.

Opptakskrav

  • Aldersgrense:                      
    • Nedre grense er satt til 18 år (det året man deltar i utviklingsgruppe 2)
  • Utdanning:                
    • Påmeldt dommerkurs trinn II
    • Fullført dommerkurs I
  • Praksis:
    • Bring  / 18 år / 4. divisjon / 3. divisjon
  • Tester:                      
    • Bestått regional teoritest
    • Trener for bestått BIP test, kravet er for tiden 9:5
  • Handlingsplaner:
    • Paret utarbeider på 1. samling  en utviklingsplan for sesongen

 

Faginnhold - Regional utviklingsgruppe 2

Hovedoppgaven vil være å rekruttere og utvikle talenter.

Gjennomføre 4 - 5 samlinger pr sesong. Gruppene skal ha en felles møteplass i NHF regi under sesongen, eksempel PW cup.

NB! Teori og prestasjonssamtale må være tilpasset nivået dommerne befinner seg på og det nye nivået de etter hvert skal praktisere på. Instruksjonen ikke for avansert, men at det skal bygges en solid grunnmur med mye begeistring, innsats, Fair Play og respekt.

 

Fokusområder

Teori:

  • Denne sesongen er jeg med i regional utviklingsgruppe 2, hva vil det innebære for meg og makker?
    • ”Jeg skal lage utviklingsplan for sesongen.
    • Regional dommerkarriere mot øverste regionalt nivå
    • Motivasjon
    • Ledelse / salg
    • Fair Play – NHF sine verdier
      • NHF verdigrunnlag og dommergjerningen
      • Dommerutvikler
        • Samspillet mellom dommercoach og dommerparet – hvem har ansvaret for hva / hvem gjør hva / kommunikasjonsform / oppfølging.
        • Erfaringsutveksling
          • Hendelser som du vil tipse andre kollegaer om, evt diskusjon for å komme fram til en god løsning og forståelse.
          • Få en lett innføring på følgende temaer;
            • Tekniske egenskaper
            • Taktiske egenskaper
            • Psykiske egenskaper
            • Sosiale egenskaper

Praksis:

  • Prestasjonssamtaler, er i forhold til skjemaet, parets arbeidsoppgaver har prioritert 1.

Hjelp paret med å finne fram til arbeidsoppgaver, men også fokus på følgende elementer;

  • Prestasjons / oppfølgingssamtale
    • 7m-kast er en spilleforlengelse av situasjon som ble avbrudd pga regelstridig handling
      • Hvem dømmer kastet
      • Hvem ilegger bestrafningen
      • Plassering utførelse av kastet
      • Samarbeid, bevegelse, posisjon, tegn og fløyte
      • Duellspillet – tillatt, ikke tillatt. Ha et mer positivt fokus på motspill.

Ikke bare bestraff, også belønning..

  • Linjespiller / målfelt
    • Kampen rundt linjespiller,
    • Bruk av målfeltet
      • hvem gjør feil først / intensjon
      • Bestrafningstrappa
        • Progressiv inngripen / Progressiv bestrafning /– ta ansvar slik at usportslig opptreden ikke skal lønne seg.
        • Ledelse / salg
          • Hvordan kan jeg styre en kamp gjennom min opptreden.
          • Bruk av fordel – for ikke enhver pris
          • Hva er første og andre hendelse, rekkefølgen av hva som skjer
          • Antatt like episoder skal behandles likt
          • Orden på banen / benker
          • Ansvar for egen utvikling