Målet er å styrke guttehåndballen i regionen ved å samarbeide tett med klubbene i regionen for å øke rekrutteringen, sikre lengre deltakelse, få flere klubber med aktive guttelag, og utvikle gode miljøer som fremmer både trivsel og sportslig utvikling.
I dag ser vi at flere guttelag blir for små til å klare å opprettholde et godt tilbud, og at gutter faller fra selv om de ønsker å fortsette. Samtidig viser erfaringer fra klubber som har lykkes med gode oppstartsplaner og tydelige strategier for rekruttering og spillerbevaring, at målrettet arbeid gir resultater. Derfor mener vi at mange klubber som i dag opplever utfordringer, har et betydelig potensial for vekst.
Gutteløftet skal møte disse utfordringene – sammen med klubbene.
Dette skal vi gjøre i Gutteløftet
Regionen skal:
- Legge til rette for erfaringsutveksling og samarbeid mellom klubber
- Utvikle en klubbpakke med maler, veiledning og inspirasjon for guttelag
- Jobbe for mer attraktive og tilpassede konkurransetilbud, blant annet guttecuper og videreutviklede tilbudene våre
- Følge opp klubbene
Klubbene er selve motoren i Gutteløftet. Det er i klubbene guttene rekrutteres, trenes, trives og blir værende.
For å delta må klubben:
- Utnevne en guttehåndballansvarlig som kontaktperson
- Delta på erfaringsutveksling og samarbeid mellom klubber i form av sonemøter
- Jobbe aktivt med rekruttering av nye gutter og beholde gutter igjennom planverk
- Skape trygge og gode treningsmiljøer som gjør at spillerne har lyst til å fortsette
- Følge opp lag som står i fare for å bli for små eller forsvinne
Gutteløftet starter opp høsten 2026, vi planlegger for at oppstartsmøtene med deltagende klubber begynner i uke 38.
Vil din klubb være med å ta et felles løft for guttehåndballen i Region Sør?
Sammen kan vi sørge for at flere gutter starter – og blir – i håndballen.
Meld din klubb på her: GUTTELØFTET
Frist: 06.09.2026