
Kamp- og konkurranseformer
Det sier seg selv at små hender og korte armer og bein ikke passer inn i det voksne håndballspillet. Derfor må vi tilpasse banestørrelse, målet, ballen og reglene ellers, slik at barna opplever mestring gjennom tilpassede utfordringer. Spillet i barnehåndball bør skille seg fra det ferdige spillet, og det bør være en naturlig progresjon i forhold til utfordringer, vanskegrad, kompleksitet osv. Spillet vi tilbyr barna, må gi stor grad av involvering og ikke minst ballkontakt. Konkurranseformene vi tilbyr, er derfor helt avgjørende.
Konkurranseformer defineres i barnehåndballen som all konkurranseaktivitet der vesentlige deler av regelverket er tilpasset barns alder og utviklingsnivå. Innholdet og kampaktiviteten i Barnehåndball 6-12 år er i stor grad lik i hele Norge. Av ulike årsaker, deriblant hensynet til geografiske avstander og halltilgang, er det likevel gjort noen tilpasninger i den enkelte region. Det er derfor viktig at klubber og lag setter seg inn i retningslinjene til den regionen som de tilhører.
Barnehåndballens konkurranseformer
6 - 7 år |
8 år |
9 år |
4-er-håndball |
4-er-håndball |
5-er-håndball |
Spill 4 mot 4 |
Spill 4 mot 4 |
Spill 5 mot 5 |
20 x 12 m |
20 x 12 m |
25,5- 26,0 x 20 m |
Minihåndballmål |
Minihåndballmål |
Ordinært mål med |
Ballstørrelse |
Ballstørrelse 00 |
Ballstørrelse 00 |
10 år |
11 år |
12 år |
5-er-håndball |
6-er-håndball |
6-er-håndball |
Spill 5 mot 5 |
Spill 6 mot 6 |
Spill 6 mot 6 |
25,5 - 26 x 20 m |
40 x 20 m |
40 x 20 m |
Ordinært mål med |
Ordinært mål med nedsenket tverrligger |
Ordinært mål |
Ballstørrelse 0 |
Ballstørrelse 0 |
Ballstørrelse 0 |
- 6-8 år: 4-er-håndball
4-er-håndball er utviklet for de aller yngste spillerne og skal være en lekbetont aktivitet tilpasset barnas forutsetninger. Spillet foregår på mindre bane, med mindre ball, færre spillere og enklere regler. Aktiviteten skal preges av læring, mestring og veiledning, og stimulere til samspill og uhøytidelig konkurranse.
Hvert lag kan ha inntil 8 spillere, hvorav 4 (inkludert målvakt) er på banen samtidig. Dette gir spillerne bedre plass, mer tid og økt oversikt, noe som fremmer utvikling og forståelse for spillet.
Det benyttes minibane (20 x 12 meter), og målfeltlinjen skal være 4,5 meter, i tråd med målene i minihåndball. Spillet foregår uten måltavle, et bevisst valg for å redusere fokus på resultat og heller oppmuntre til å prøve ut det man har lært.
I 4-er-håndball anbefales det å spille med overtall i angrep. Når et lag er i angrep, kan målvakten enten delta i angrepet eller byttes ut med en utespiller. Dette gir 4 spillere i angrep mot 3 forsvarere, siden det forsvarende laget fortsatt må ha én spiller i mål. Overtallsspillet gir det angripende laget en fordel og legger til rette for flere mål og flere involveringer fra alle spillerne. I tillegg gir det gode forutsetninger for utvikling av forsvarsferdigheter.
Denne spillformen gir barna gode muligheter til å oppdage rom, forstå bevegelse og lære prinsippene for pådragsspill på en naturlig måte. Alle spillerne bør prøve seg som målvakt, både i trening og kamp, for å utvikle allsidighet og forståelse for spillets ulike roller.
Alle spillere som deltar i kamp, skal få spille. I aldersgruppen 6–8 år anbefales det at hele laget bruker like drakter – det vil si at man ikke benytter egen målvaktsdrakt i avvikende farge.
- 9-10 år: 5-er-håndball
5-er-håndball spilles med 4 utespillere og 1 målvakt per lag.
Med 5-er-håndball vil utviklingen av håndballspillet skje gradvis og således klargjøre spillere, trenere og foreldre til ordinært spill på stor bane. Samtidig ivaretas hensynet til mange ballberøringer, trening av tekniske detaljer og grunnelementene i håndball. Det er viktig å ivareta den enkelte spillers nåværende nivå, men også bevare spillernes nysgjerrighet etter å nå neste nivå (større bane, flere regler og fokuspunkter).
I tillegg vil det være mulig å benytte barnas naturlige ball- og bevegelsesglede, kreativitet samt å utvikle deres evne til å ta initiativ i både trenings- og kampsituasjoner.
Banens størrelse gjør at transportetappen midt på banen blir kortere, og antallet spillere gir rom for flere ballberøringer per spiller. I tillegg blir spillerommet større og med banens lengde legges det opp til at spillerne hele tiden vil være ballorienterte og involvert i spillet. Med andre ord, spillerne blir mer bevegelig i både angreps- og forsvarsspillet. Det skal benyttes ordinære mål med nedsunket tverrligger som er solid fastgjort, eller oppblåsbare mål (da faller kravet om fastgjort mål bort).
I 5-er-håndball kan målvakten bli med opp i angrep. Målvakten trenger ikke egen draktfarge. Ved bruk av målvakt får man overtall i angrep som igjen gir flere valg og flere muligheter til å lage mål. Intensjonen er ikke at det skal scores mange mål i «åpent mål» da målvakten ikke er på plass. Scoring i åpent mål kan ikke skje fra egen banehalvdel. Det oppfordres til å rotere på spillplasser, særlig målvaktposisjon.
Hvert lag kan ha med inntil 10 spillere til kamp. Det er ønske om at flest mulig spillere tilhørende et lag skal få være med til kamp. Alle som er med til kamp skal spille.
5-er-håndball spilles uten måltavle. I mange sammenhenger viser det seg at fokus på resultat ofte er et forstyrrende element, hvis man som spiller skal ha lyst til eller tørre å prøve ut det man har trent på.
- 11-12 år: 6-er-håndball
6-er-håndball skal spilles på ordinære håndballbane og etter ordinære regler, med enkelte unntak:
Antall spillere per lag er redusert til 6 mot ordinært 7. Dette gjelder begge årsklasser.
I 11 års klassen skal det skal benyttes ordinære mål med nedsunket tverrligger. Den skal være solid fastgjort, og skal innvendig ikke være lavere enn 1,60 meter eller høyere enn 1,70 meter (nedsunket tverrligger) Målet skal være 3 meter bredt. Om det i hallen ikke er tilgang til nedsunket tverrligger, kan en søke regionen om dispensasjon til å benytte ordinære håndballmål.
I 12 års klassen skal det benyttes ordinære håndballmål. Spill 6 mot 6 betyr at det er 5 utespillere og 1 målvakt. Det reduserte antallet spillere på banen har samme begrunnelse som i 4-er- og 5-er-håndball, gi spillerne muligheter for å oppdage rommet. Spillerne får noe mer plass og slik sett vil flere kunne oppleve å få tid nok til gode ballmottak og aksjoner med ball. 5 mot 5 (utespillere) gir bedre mulighet for individuell utvikling. Antall ballkontakter for hver spiller øker.
Alle som er med til kamp skal spille.
Ved inndeling av lag er målet å ivareta en god kampopplevelse for alle, hvor den enkelte spiller opplever mest mulig mestring og utvikling.
Jevnbyrdighet betyr at trener og/eller lagleder er ansvarlig for at begge lag legger til rette for at kampen blir jevn og artig.
I barneidretten er det viktig å skape trygghet, utvikling og positive opplevelser for alle barn.
For å sikre tilstrekkelig spilletid for alle, bør man melde på flere lag der det er mulig.
Anbefalt antall spillere per lag:
4-er håndball: 6–8 spillere
5-er håndball: 8–10 spillere
6-er håndball: 10–12 spillere
Topping
Topping er seleksjon knyttet til kampaktivitet, hvor de som har kommet lengst i ferdighetsutviklingen får vesentlig mer spilletid enn andre, eller at enkelte ikke få spille i det hele tatt. Fokuset blir ofte resultatorientert fremfor utviklingsorientert. Topping skal ikke forekomme i barnehåndballen, og alle som er tatt med til kamp skal få spille tilnærmet like mye.
Det viktig å ikke forveksle topping med differensiering, som handler om hvordan vi kan dele inn treningsgruppa, og tilpasse treningen og kamptilbudet til hver enkelt.
Nivåinndeling
Enkelte regioner inviterer til nivåinndelt spilltilbud for årsklassene 11 og 12 år. Nivåinndeling er ment som en tilpasset utviklingsarena, hvor spillerne skal kunne oppleve mestring og møte tilnærmet lik motstand ut ifra ferdighetsnivå.
Dette er i tråd med Idrettens barnerettigheter, blant annet punkt 3 som omhandler mestring:
Barn har rett til å oppleve mestring og lære mange ulike ferdigheter. De skal også ha muligheter for variasjon, øving og samspill med andre.
Regionene kan invitere til inntil tre ulike nivåer, dette vil være avhengig av antall spillende lag. Regionene kan også ha egne retningslinjer for hvordan spillere kan brukes mellom ulike nivåene. Det er derfor viktig at du gjør deg kjent med hva som gjelder for den regionen du tilhører.
Nivå 1
Spillerne på lagene er hovedsakelig øvede spillere som er fortrolige med og behersker de grunnleggende ferdighetene i spillet
Nivå 2
Spillerne på lagene er lettere øvede og eller en blanding av øvede og uøvede spillere. Det betyr at noen av spillerne er fortrolige med og behersker de grunnleggende ferdighetene i spillet godt, mens noen av spillerne ikke er fortrolige med de grunnleggende ferdighetene i spillet.
Nivå 3
Spillerne på laget er hovedsakelig uøvede spillere som ikke er fortrolige med de grunnleggende ferdighetene i spillet.
Se Utviklingstrappa for hvilke ferdigheter det er anbefalt at spilleren bør beherske på det enkelte trinn.
Det er viktig å presisere, at intensjonen ikke er å konsekvent dele en spillegruppe i faste lag, men at spillere kan rullere mellom nivåene ut ifra hvordan de behersker de grunnleggende ferdighetene gjennom hele sesongen.
For at kampene skal bli en arena hvor flest mulig opplever mestring og utvikling, så oppfordrer vi trenere og lagledere til å ha respekt og god dialog med hverandre før, under og etter kamp!