
Skandinavisk samarbeid om bærekraft i EM
Vann er en fellesnevner når Norge, Danmark og Sverige skal skape et bærekraftig håndball-EM.
Under Håndball-EM 2026 løfter de tre arrangørlandene - Danmark, Norge og Sverige - fram økologisk bærekraft som en sentral del av mesterskapet. For første gang går tre nasjoner sammen om et felles bærekraftskonsept: Pure Promise.
Pure Promise fungerer både som plattform og som rettesnor for bærekraftsarbeidet før og under mesterskapet. Sammen har landene identifisert sju felles fokusområder - viktige temaer som kan påvirkes og videreutvikles i forbindelse med et mesterskap. Selv om tiltakene tilpasses hvert enkelt land, by og arena, er retningen tydelig:
- Vi vil bidra til en mer bærekraftig verden ved å gjøre det vi kan, der vi er, før og under Håndball-EM 2026. Vi vet at ingen kan gjøre alt - men alle kan gjøre noe. Og dette noe starter med vårt konsept, Pure Promise, sier Anita Kristiansen, arrangementsansvarlig i Dansk Håndbold Forbund.
Det første og mest prioriterte av de sju Pure Promise-initiativene er vann. Rent vann er en selvsagt fellesnevner for de tre vertsnasjonene – fra høykvalitets drikkevann til rene innsjøer og hav, samt en lang tradisjon for å beskytte økosystemene i og rundt dem.
- Alle kan gjøre en forskjell - uansett hvor små handlingene er. Å drikke springvann, reise kollektivt eller gå til arenaen når det er mulig, samt å kildesortere riktig for å redusere avfall, er tre eksempler som knytter seg direkte til våre Pure Promises, sier prosjektleder for VM i Norge, Simen Bamrud Aaberg.
For å gjøre arbeidet mer levende introduserer de tre vertsnasjonene - sammen med EHF - en ny lagkamerat: mesterskapets offisielle maskot. Med et hode formet som en vanndråpe blir maskoten en leken og nysgjerrig ambassadør for Pure Promise. Gjennom enkle, faktabaserte budskap – Pure Facts – skal maskoten spre kunnskap og inspirere til engasjement, fra skole- og klubbaktiviteter til opptredener i mesterskapsarenaene.
– Vi er stolte over å ha funnet en rød tråd som knytter sammen vårt bærekraftsarbeid med mesterskapets maskot, som vil fungere som talsperson for konseptet, sier Tobias Frejfors, daglig leder i Handbolls-EM i Sverige 2026 AB.
Les mer: