Annonse:
Pocket Valley
Annonse:
Pocket Valley

Hold Ctrl-tasten nede (Cmd-tasten på Mac).

Trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.

SoMe-637x477px.jpg
Sosiale medier

Øker i sosiale medier

Mens Håndballjentene spiller VM med stor oppmerksomhet, viser ferske tall at også klubbhåndballen øker.

Denne saken er eldre enn ett år, og kan inneholde utdatert informasjon.

I en tid hvor tilstedeværelse og synlighet på egne digitale flater er viktig for idrettenes oppmerksomhet, har mange klubber nå løftet sine aktiviteter og engasjement på sosiale medier og web. Dette gleder supporterne, lokal og nasjonal media og ikke minst sponsorer og samarbeidspartnere.

Klubbene har selv tatt flere grep for å nå ut til alle som elsker håndball, gjennom å bruke sine spillerprofiler aktivt på web og sosiale medier, kreativitet i innlegg på sosiale medier, aktiviteter sammen med samarbeidspartnere, artikler på egen webside, samarbeid med lokalaviser, egenproduserte videoer og håndballprogram som vises på HandballTV.com og Facebook. Dette skaper sterkere tetthet til supporterne, media og samarbeidspartnerne.

Klubbene opplever en god økning i antall som liker og følger sidene sine, og vi ser at klubbene totalt sett har over 20 000 nye følgere på sine Facebooksider dette året. Flere av klubbene er blitt bevisste på god aktivitet på websiden og sine profiler på sosiale medier. Enkelte klubber har nå egne team som jobber med kommunikasjon gjennom HandballTV.com, sosiale medier, web og opp mot lokalavisene da de ser viktigheten av sterk tilstedeværelse i disse mediene.

-Det er veldig gledelig at satsningen på sosiale medier og web gir resultater. Dette er med på å gi bredere håndballopplevelser ut til et allerede håndballinteressert folk» sier Hein Barthold, daglig leder i Norsk Topphåndball.

Larvik har omtrent 50.000 følgere på sin Facebook-profil, og antallet som følger klubbene Storhamar, Byåsen og Vipers på kvinnesiden er ikke noe dårligere enn de danske toppklubbene Viborg og FC Midtjylland.
ØIF Arendal og Elverum på herresiden har god økning siste året, og med et blikk til Danmark igjen, kan vi si de er like populære på sosiale medier som Champions League-lagene Aalborg og Skjern. Også Kolstad og Sola er eksempler på klubber med god vekst det siste året.

Årsakene til veksten er godt og interessant håndballstoff og aktiviteter, egne videoer og at flere klubber nå er flinkere til å utnytte sine websider, samt å publisere artikler og saker samtidig på alle sine digitale flater.

Klubber som er flinke på web og i sosiale medier øker også i antall tilskuere.

Facebooksidene til Norsk Topphåndball og HandballTV.com kan også vise til solid vekst i rekkevidde til de håndballinteresserte. Denne sesongen når disse sidene i snitt ut til over 500.000 personer i rekkevidde per måned, en økning på 76 prosent sammenliknet med forrige sesong, og dobling av novembertallene 2017 sammenliknet med november 2016.

Kontaktperson:
Hein Barthold, daglig leder i Norsk Topphåndball, tlf. 90740310.